Sökning: "könsnormer i förskolan"

Visar resultat 31 - 35 av 60 uppsatser innehållade orden könsnormer i förskolan.

  1. 31. Tjenare Tarzan! Kom lilla gumman, jag ska hjälpa dig! : Hur påverkar förskolepersonalens utbildningsnivå bemötandet av pojkar och flickor i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabella Magnusson; Hanna Wernberg; [2019]
    Nyckelord :kön; genus; jämställdhet; normer; bemötande; förskola; yrkesgrupper; utbildningsnivå; doing-gender;

    Sammanfattning : Inledning I dagens samhälle är förskolans verksamhet representerat av en rad olika yrkesgrupper. Förskollärare, barnskötare, långtidsvikarier, ateljéristor samt specialpedagoger är ett par exempel på de olika grupper, vilka barn och vårdnadshavare möter dagligen. LÄS MER

  2. 32. "Bilar är coola och tjejer vill bara ha fina saker" : - En intervjustudie om barns föreställningar om könsnormer och begränsningar i en svensk förskola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Towe Linnér; Erika Wirblad; [2019]
    Nyckelord :Begränsning; femininitet; förskola; könsnorm; könsregim; könsstereotyp; leksak; maskulinitet.;

    Sammanfattning : Studien har genomförts för att undersöka barns föreställningar om könsnormer kring leksaker samt om de känner sig begränsade i förskolan på grund av kön. Studien är tidsaktuell och relevant i och med den nya revideringen i läroplanen för förskolan där det skrivs fram att könsmönster kan begränsa barns chans till utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 33. HBTQ-personer och andra könsnormsbrytare i förskolan : LGBTQ-people and other breakers of gender norms, in Swedish preschools

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lisa Hollsten; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; könsmönster; könsnormer; HBTQ; LGBTQ; queer;

    Sammanfattning : Förskolan har idag ett ansvar för att motverka könsmönster som kan begränsa barnens val både i förskoleåldern och senare i livet. Alla barn oavsett kön ska ha samma rättigheter och möjligheter att välja vilka aktiviteter de vill ägna sig åt och de ska inte begränsas utifrån kön vid de val de står inför i framtiden då de bland annat väljer vad de ska studera eller arbeta med. LÄS MER

  4. 34. "Jag vet faktiskt att det är en tjej" : Hur barn och en vuxen samtalar om genus utifrån barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Liza Mattsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola – genus – könsnorm – normkritik – critical literacy – boksamtal – socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Könsnormen styr hur vi beter oss i mötet med andra människor och kan förhindra jämställdheten. Dessutom fostras barn in i könsroller i tidiga åldrar och därför blir det viktigt att redan i förskolan uppmärksamma och arbeta med ämnet genus. LÄS MER

  5. 35. Könsstereotyper och Könsöverskridande mönster : En text- och bildanalys av den rekommenderade barnlitteraturen till undervisningsmaterialet Före Bornholmsmodellen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Charlie Berg; Daniel Hultenius; [2019]
    Nyckelord :Före Bornholmsmodellen; kön; genus; könsstereotyper; könsöverskridande; maskulinitet; femininitet; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Gender stereotypes and transgender patterns – a text and image analysis of the recommended children's literature for Före Bornholmsmodellen   Förskolans läroplan (2016) benämner att en utav förskolans uppgifter är att motverka könsstereotyper och normer kring kön. Med utgångspunkt ur detta är studiens syfte att se hur pojkar och flickor framställs utifrån könsnormer, maskulinitet och femininitet i barnlitteraturen som är rekommenderad för barn i 2,5–4 årsåldern i Före Bornholmsmodellen. LÄS MER