Sökning: "könsskillnader logopedi"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden könsskillnader logopedi.
1. Finns det samband mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd hos barn i årskurs två? : Finns det skillnader i pojkar och flickors fonologiska medvetenhet och expressiva ordförråd?
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Fonologisk medvetenhet och det expressiva ordförrådet är viktiga delar av barns språkutveckling. Studier har tidigare undersökt sambanden mellan fonologisk medvetenhet och expressivt ordförråd men det har varit svårt att fastställa hur sambandet ser ut. LÄS MER
2. Normal sväljning hos friska vuxna
Magister-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Sväljning bedöms utifrån två aspekter - hur säker och hur effektiv den är. Tidigare studier har visat att vid stigande ålder blir sväljningen mindre effektiv och att förekomst av penetration ökar. Åldrande sväljning har i tidigare studier inte studerats specifikt utifrån säkerhet och effektivitet. LÄS MER
3. “Rösthälsa hos äldre” - en enkätundersökning om friska äldre individers rösthälsa kopplat till kön, fysisk aktivitet och tidigare yrke
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Det generella syftet med denna studie var att utifrån en webbenkät undersöka rösthälsan hos friska äldre individer i åldrarna 65-80 år. Det specifika syftet var att undersöka hur män och kvinnor skattade sin nuvarande rösthälsa och jämföra med hur de uppfattade att rösten fungerat under arbetslivet. LÄS MER
4. Vokalfält och formantfrekvenser hos barn med svenska som modersmål i årskurs 3, 4 och 5
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka formantfrekvenser F1 och F2 i svenskans nio långa vokaler /ɑː, ɛː, uː, oː, iː, eː, øː, yː, ʉː/ samt avstånd mellan vokaler /i, ɛ, ɑ, u/ i vokalfält hos barn med typisk talspråksutveckling som hade svenska som modersmål i årskurs 3, 4 och 5. Normaldata för F1 och F2 är relevant då flera kliniska grupper har rapporterats avvika för dessa akustiska mått. LÄS MER
5. Hur räknar du ut 45 + 39? : En studie över vilka beräkningsstrategier högpresterande elever i matematik tillämpar vid aritmetiska uppgifter samt hur dessa beräkningsstrategier förhåller sig till arbetsminne.
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Mental arithmetic problems require cognitive skills such as decoding numbers, working memory and the use of mental computation strategies. Pupils obtain various computation strategies at school, but what kind of strategies do pupils who are high achievers in mathematics choose while solving mental arithmetic problems? This study aimed to investigate what kind of strategies pupils who are high achievers in mathematics used while solving mental arithmetic problems, and if there were any substantial findings in the correlation between those strategies and their audio and visual memory. LÄS MER