Sökning: "kamratskap på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kamratskap på förskolan.

  1. 1. Educators view on children's alianation in preschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Bengtsson; Ingrida Törmänen; [2017]
    Nyckelord :utanförskap; förskola; barngrupp; kamratskap; innanförskap; samhörighet; relationskompetens.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att synliggöra några verksamma pedagogers syn på barns utanförskap i förskolan samt deras förebyggande arbete för att förhindra utanförskap i förskola. Studien grundar sig på en kvalitativ enkätundersökning, där totalt 13 förskollärare, barnskötare och fritidspedagoger medverkade. LÄS MER

  2. 2. Kamratskap i förskolan - att arbeta för en inkluderande miljö / Friendship in preschool - working towards an inclusiv environment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Ahlström; Anna Weiland; [2016]
    Nyckelord :Inneslutning; Kamratkultur; Utanförskap; Ömsesidighet;

    Sammanfattning : AbstractStudiens övergripande syfte är att undersöka hur barn och pedagoger ser på Kamratskap och dess betydelse i förskolan. Med utgångspunkt i läroplanen för förskolan (1998, reviderad 2010), vilken lyfter vikten av att pedagoger har en god förmåga att se och förstå samspelet mellan barnen i gruppen, har studiens syfte formats. LÄS MER

  3. 3. Vem leker du med? En studie om barns kamratkultur i förskolan ur ett intersektionellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Hansson; Jenny Strandgården; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Intersektionalitet; Kön; Ålder; Etnicitet; Kamratkultur; Gruppkonstellationer; Makt; Fri lek;

    Sammanfattning : Allt fler barn spenderar alltmer tid i förskolan (Skolverket, 2011). Detta bidrar till att förskolan fungerar som en arena för barns socialisering, kamratskap och grupptillhörighet. I läroplanen (Lpfö 98, rev. 2010) står det att ett av syftena med förskolan är att barnen ska socialiseras till framtidens samhällsmedborgare. LÄS MER

  4. 4. En glimt in i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Veronica Amiri; [2015]
    Nyckelord :barns fria lek; hinder och möjligheter; pedagogers förhållningssätt;

    Sammanfattning : AbstractDetta examensarbete handlar om att försöka redogöra för vad barn gör i sin fria lek men även vilka hinder och möjligheter de möter när de leker fri lek på förskolan. Jag har utfört en kvalitativ undersökning med etnografisk ansats med observation som metod för att försöka svara på de frågeställningar och syfte för denna undersökning. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på socialt samspel i tidskrifter för lärare : En textanalytisk jämförelse mellan tre tidskrifter med olika pedagogisk profil

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisabeth Evertsson; Susann Fjällrud; [2014]
    Nyckelord :Pedagogik; tidskrifter; textanalys; socialt samspel; kamratkultur; toddlarkultur;

    Sammanfattning : I denna uppsats kommer vi undersöka hur artiklar i tre olika tidskrifter gestaltar/konstruerar idéer om socialt samspel mellan barn i förskolan/skolan. Här reds svar ut hur sociala samspel eller så kallade kamratkulturer eller toddlarkulturer mellan barn ges näring att gro inom den vanliga förskolan och inom inriktningen Reggio Emilia samt inom Montessori. LÄS MER