Sökning: "klädföretag miljövänliga"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden klädföretag miljövänliga.

  1. 1. Hållbarhetsstyrning i klädbranschen : En kvalitativ studie om klädbutikers dagliga arbete med miljö och hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Esonita Ali; Magdalena Szumska; [2018]
    Nyckelord :hållbarhet; hållbarhetsstyrning; klädbransch; cirkulär ekonomi; hållbarhetsstrategier; miljö; återvinning; återanvändning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: I Sverige köper varje person cirka 12,5 kilo kläder årligen, varav cirka 8 kilo slängs. Idag tillverkas en stor mängd kläder av dålig kvalité som dessutom inte håller särskilt länge. Modebranschen genomsyras av linjär ekonomi som inte tar hänsyn till att materialanvändning görs utifrån ett hållbart sätt. LÄS MER

  2. 2. Grönt är det nya svarta : En studie om hur klädföretag kan öka konsumenters intresse för miljövänliga kläder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Tove Berntsson; Helena Delteus; [2014]
    Nyckelord :Green marketing; environmentally friendly clothing; consumer behavior; credibility; social media; Grön marknadsföring; miljövänliga kläder; konsumentbeteende; trovärdighet; sociala medier;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte med uppsatsen är att skapa en djupare förståelse för problematiken och möjligheterna som finns gällande klädföretags arbete med miljövänliga kläder. För att uppnå detta på ett effektivt sätt har vi tagit fram två delsyften. LÄS MER

  3. 3. Grön marknadsföring : Miljöengagemang som konkurrensverktyg?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Tuncay Arikan; Christina Hallén; [2010]
    Nyckelord :Green marketing; Environmental; Clothing companies; CSR; Ecological; Grön Marknadsföring; Miljövänlig; Klädföretag; CSR; Ekologisk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva samt analysera hur mikroföretag inom klädesbranschen arbetar med grön marknadsföring.  Metod: Kvalitativ metod genom fyra djupintervjuer. LÄS MER

  4. 4. DE TRE MODEJÄTTARNA : Det gröna arbetet i modeindustrin

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Linnéa Edwall; Stina Stark; [2008]
    Nyckelord :marknadsföring; grön marknadsföring;

    Sammanfattning : Miljöproblematiken i samhället har under de tre senaste decennierna utgjort stort fokus i olika debatter. Idag belyses miljöfrågorna mer än någonsin och kopplas allt mer frekvent samman med vårt ohållbara konsumtionssamhälle. Forskning inom området belyser problematiken kring att vi konsumerar mer än vad vi har råd med. LÄS MER