Sökning: "kommersiella avtalsrelationer"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kommersiella avtalsrelationer.

  1. 1. Ansvarsbegränsningar i kommersiella avtalsförhållanden – särskilt i ljuset av NJA 2022 s. 354

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alexandra Groll; [2023]
    Nyckelord :avtalsrätt; civilrätt; förmögenhetsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ansvarsbegränsningar är idag ett vanligt förekommande inslag i avtal, i synnerhet i kommersiella sådana. Syftet med inkorporeringen av en ansvarsbegränsningsklausul är vanligtvis att parterna söker reglera riskfördelningen sig emellan. LÄS MER

  2. 2. Blir det klart någon gång? - Särskilt om beställarens möjlighet att i kommersiella avtalsrelationer häva entreprenaden vid anteciperat kontraktsbrott.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Matilda Wald; [2022]
    Nyckelord :Entreprenadrätt; hävning av entreprenadkontrakt; AB 04 kap.8 § 1; anteciperat kontraktsbrott; kommersiella avtalsrelationer; förmögenhetsrätt; administrative law; avtalsrätt; entreprenadavtal; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den svenska entreprenadsektorn innehar en särställning inom obligationsrätten på så sätt att det saknas lagstiftning och att det ofta rör sig om komplexa avtalssituationer där den befintliga lagstiftningen inte är direkt tillämpbar. Entreprenaderna är ofta långa avtalsförhållanden som involverar flertalet parter och entreprenörer i flera led, samtidigt som hela entreprenaden i vissa fall kan vara väderberoende. LÄS MER

  3. 3. Avtalsparters lojalitetsplikt vid utförandeentreprenad enligt bestämmelserna i AB 04

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Johan Waldebrink; [2018]
    Nyckelord :lojalitet; entreprenadrätt; avtalsrätt; AB 04; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Från att den svenska synen på avtalsförhållanden tidigare betonat parternas avtalsfrihet och starkt präglats av en restriktivitet mot att fylla ut avtal med förpliktelser som inte uttryckligen följer av dessa, har utvecklingen på avtalsrättens område gått emot en syn som snarare ser avtalsförhållandet som ett samarbetsförhållande än ett motpartsförhållande. Svenska avtalsparter har i takt med den utvecklingen ansetts ha en skyldighet att iaktta och tillvarata sin motparts intresse, en så kallad allmän lojalitetsplikt. LÄS MER

  4. 4. Är skiljeklausulen "unconscionable"? - En komparativ studie av Sverige och USA gällande oskäliga skiljeklausuler i kommersiella avtalsrelationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tove Bergman Olsson; [2017]
    Nyckelord :avtalsrätt; komparativ rätt; skiljeklausuler; oskäliga; USA; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den svenska affärsjuridiken har utvecklats under de senaste decennierna. Influenser har med största sannolikhet hämtats från den internationella arenan och det syns en tydlig tendens mot en utveckling i samma riktning som den amerikanska avtalsrätten. LÄS MER

  5. 5. Det är något bortom bergen - en principorienterad undersökning av det unionsrättsliga varumärkesskyddets avtalsrättsliga dimensioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jakob Fäste; [2017]
    Nyckelord :immaterialrätt; intellectual property; avtalsrätt; contract law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The trade mark law of the European Union confers legal rights on the proprietor of a trade mark and on the proprietor only – the law confers no legal rights on other legal entities. In this thesis it is examined whether, despite this fact, the trade mark law of the European Union may be used to confer legal rights on consumers on a contractual basis by means of the idea of trade marks which the trade mark law of the European Union is based on combined with the legal importance which is ascribed to good- and bad faith in contractual relationships. LÄS MER