Sökning: "komponenter av goodwill"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden komponenter av goodwill.
1. Komponenter av goodwill - den svenska aktiemarknadens värdering av goodwills komponenter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Tidigare studier har funnit att goodwill som tillgång har betydelse för prissättningen av företaget på aktiemarknaden. Det har också kunnat observeras att nedskrivningar av goodwill inte är relevanta för prissättningen av företag på aktiemarknaden. LÄS MER
2. Goodwill och dess påverkan på lönsamhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Goodwill utgör idag 16,5 procent av svenska noterade företags totala tillgångar. Trenden är ökande och i vissa fall överstiger goodwill det egna kapitalet. Att goodwill utgör en så stor del, innebär en risk då nedskrivningar av goodwill slår direkt mot eget kapital. LÄS MER
3. Perspektiv på goodwill : En studie om användningen av teoretiska begrepp i praktiken
Kandidat-uppsats, Avdelningen för företagsekonomiSammanfattning : Det finns två typer av goodwill, den första typen är internt upparbetad goodwill och den andra typen är goodwill som uppkommer vid förvärv av företag. Fokus i denna uppsats kommer att ligga på den förvärvade goodwill, som kan upplevas som en svart låda då det kan vara oklart vad posten faktiskt består av. LÄS MER
4. Impairment test av goodwill : Användning av diskonteringsräntan
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Efter införandet av IFRS har det förekommit en del förändringar gentemot tidigare redovisnings regler i Sverige. Från och med 1 januari år 2005 skall alla börsbolag gå över till IFRS 3 Business Combinations. Detta innebär att goodwill inte får skrivas av så som det gjorts tidigare. LÄS MER
5. Varumärkesintrång och olika sätt att beräkna goodwillförlust
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Denna uppsats behandlar goodwillskada som uppstår i organisationer vid varumärkesintrång. Goodwill kan förklaras som det mervärdet som en organisation kan ta för sina produkter. Detta mervärde har byggts upp under lång tid med bra produkter och oftast höga marknadsföringskostnader. LÄS MER