Sökning: "koncentrering kategorisering"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden koncentrering kategorisering.

  1. 1. Påverkansfaktorer för PVK-relaterade infektioner : En systematisk litteraturöversikt med kvalitativ ansats

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anna Frej; [2023]
    Nyckelord :nosocomial; bacteremia; phlebitis; PVC; PVIC; vårdrelaterad; bakteriemi; flebit; PVK;

    Sammanfattning : Introduktion: Vårdrelaterade infektioner, VRI:er, är ett stort hälsoproblem i Sverige. Genom att förebygga de undvikbara infektioner som drabbar patienter på våra sjukhus skulle vi kunna frigöra uppemot 200 000 vårddygn och 2,2 miljarder kronor per år. PVK:er står för en oklar del av dessa infektioner. LÄS MER

  2. 2. Lekstrategier för alla barns inkludering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Ollas; Rebecca Mörtsjö; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; lek; kamratkultur; kamratkulturer; hierarki; hierarkier; makt; exkludering; pedagogiska strategier; barnperspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka barns inkludering i lek och de pedagogiska strategierna som används. Studiens metod som används är kvalitativa metoder, som i detta fall är e-post intervjuer med frågeformulär. I dessa intervjuer har 9 förskollärare blivit intervjuade som är verksamma inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Läsande och skrivande i förskoleklassen : En kvalitativ analys med fenomenografiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Olofsson; Mikaela Sillanpää; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; Förskoleklassen; Hitta språket; Lgr11; Fenomenografi; Sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer ta reda hur lärare erfar arbetet med läs och skrivutveckling utifrån de nya skrivelserna i Lgr11, tillsammans med bedömningsstödet Hitta språket i den obligatoriska förskoleklassen. Studien har en teoretisk utgångspunkt inom det sociokulturella perspektivet och metoden grundar sig i fenomenografin. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande i klassrummet – ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mariana Bladh; Sanna Lindqvist; [2018]
    Nyckelord :Cooperative; Cooperative learning; Kooperativt lärande; Learning to cooperate; Learning together; Samarbete; Samarbetsinlärning; Samlärande;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare använder sig av kooperativt lärande ute i skolorna och i vad mån kooperativt lärande bidrar till språk-och kunskapsutveckling. Vår undersökning bygger på en kvalitativ metod och etnografisk studie, i vårt fall klassrumsobservationer. LÄS MER

  5. 5. Mål och vision i en föränderlig miljö : Ledningsgruppens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Joanna Baumgarten; Thomas Sundvall; [2017]
    Nyckelord :goals and vision; improvement; management; phenomenological approach; qualitative study; fenomenologisk ansats; kvalitativ studie; mål och vision; ledningsgrupp; utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet utfördes vid ett vårdföretag i Storstockholm under våren 2017. Syftet med examensarbete var att kartlägga hur verksamhetens ledningsgrupp, beskrivet genom varje ledningsgruppsmedlem, såg på mål och vision. Utifrån resultatet genererades förbättringsförslag med adekvat implementeringsplan för utveckling. LÄS MER