Sökning: "konflikt och konflikthantering"
Visar resultat 26 - 30 av 305 uppsatser innehållade orden konflikt och konflikthantering.
26. "Ja men har du provat att säga stopp?" : En kvalitativ studie om barns handlingsutrymme vid konflikthantering i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om konflikthantering mellan barn i förskolan. Målgruppen i studien var pedagoger i förskolan och studien handlade om deras syn på konflikter och lärande. Metoden som användes var den kvalitativa metoden semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
27. Konflikter på rasten : En intervjustudie om hur lärare uppfattar konflikters påverkan på lektionen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur grundskollärare i årskurs 3–6 på två olikagrundskolor ser på hur konflikter på rasten påverkar efterföljande lektioner. Studiengenomfördes i form av en jämförelse mellan två skolor där den ena bedrev organiseradrastverksamhet medan den andra inte gjorde det. LÄS MER
28. Konflikthantering i förändringsprocesser : En intervjuundersökning med sex mellanchefer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Organisationer inom den offentliga sektorn genomgår ständiga förändringar. Tidigare forskning visar att förändringar inom en organisation oftast möts av motstånd vilket senare kan resultera i konflikter. Konflikter som fortgår kan leda till både stora kostnader och minskad produktion. LÄS MER
29. En kvalitativ studie om konflikter och kontroversiella samtal i religionskunskapens klassrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Avsikten med vårt arbete har varit att undersöka hur lärare upplever, hanterar och förebygger konflikter och skapar en god undervisning i religionsklassrummet. Vi vill skapa en större förståelse för hur lärare tänker och agerar kring kontroversiella samtal och konflikter i klassrummet. LÄS MER
30. ”Hur fan kan du göra så mot min tro? Du ska få stryk!” : En kvalitativ intervjustudie om konflikt och konflikthantering i religionskunskapsklassrummet från elevernas perspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This study explores how pupils within the religious education classroom experience conflicts as well as methods of managing them. By conducting qualitative interviews with eight different recipients from two municipalities, data has been collected that implies that religious education lessons are prone to conflict. LÄS MER