Sökning: "konkret arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 223 uppsatser innehållade orden konkret arbetssätt.

  1. 1. Lärares användning av konkret material kontra läroböcker vid additionsräkning : itativ intervjustudie med tematisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Emilia Bellman; Sara Klerhed; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ intervjustudie med åtta medverkande lågstadielärare i årskurserna F-3. Syftet med studien är att synliggöra lågstadielärares användning av konkret material kontra läroböcker i additionsräkning. Studien har utgått från tre frågeställningar: 1. LÄS MER

  2. 2. Sexualitet, samtycke och relationer : Hur lärare arbetar för att implementera den nya läroplanen i klassrummet idag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :kajsa skoog; [2023]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; Undervisning; Lärare; Utbildning; Läroplan; Sexualundervisning; Sexualitet; Samtycke och Relationer.;

    Sammanfattning : Hösten 2022 infördes den nya läroplanen Lgr 22 som kom att ställa nya krav på sexualundervisningen i Sverige. Denna nya läroplan skapades främst i syfte för att ge lärare en klarare bild på hur de ska arbeta med sexualundervisningen för att tydligare lyfta olika elevers identitet samt hur viktigt det är med samtycke. LÄS MER

  3. 3. "Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Säfström; Ann-Catrin Enbacka; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; relationellt perspektiv; flickor med autism; läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Implementeringen av Nationella läkemedelslistan ur tre perspektiv - med hjälp av mjukt systemtänkande

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Sanna Jönsson; [2023]
    Nyckelord :eHealth; implementation; National Medication List; shared medication list; Soft Systems Methodology; Sweden; eHälsa; gemensam läkemedelslista; implementering; Nationella läkemedelslistan; Soft Systems Methodology; Sverige;

    Sammanfattning : Den 1 maj år 2021 infördes lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista. Nationella läkemedelslistan (NLL) ska ge en samlad bild av patientens förskrivna och uthämtade läkemedel till hälso-och sjukvården, apoteken och patienten. LÄS MER

  5. 5. Inte bara en byggkloss : En intervjustudie om lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Hjelmstedt; Alva Virén; [2023]
    Nyckelord :didaktik; matematikundervisning; laborativt material; konkret material; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre verksamma matematiklärare säger sig arbeta med laborativt material i matematikundervisningen, för årskurs 4–6, eftersom läraren har stor påverkan på utfallet av användandet av laborativt material för matematisk förståelse. Det är även av intresse att utifrån lärarnas yrkeskunskap och praktik belysa möjligheter och hinder i att använda laborativt material i matematikundervisningen. LÄS MER