Sökning: "kontextuellt stöd"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden kontextuellt stöd.
21. Textanalysens betydelse för skrivande i skolan : Hur funktionell textanalys och strukturerade textsamtal stödjer elevers skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för svenska och litteratur; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Textanalys och textsamtal är två begrepp som varit uppe på tapeten ett bra tag i såväl forsknings- som skolvärlden. I den senaste ämnesplanen för gymnasiet från 2011 skrivs begreppen fram som viktiga delar av svenskundervisningen. Eleven ska förutom att kommunicera och producera texter även kunna granska, värdera och bearbeta dem. LÄS MER
22. Lärares bedömning av den tidiga läsningen : Skolverkets diskurs och skolans praktik
Magister-uppsats, Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva i vilken utsträckning skolans praktik, representerade av fyra verksamma lärare, överensstämmer med den diskurs som Skolverket formulerar vad gäller bedömning av elevers läsning i årskurs 1. Därför undersöks även vilken läsundervisning som dessa lärare rapporterar att de genomför samt hur denna står i relation till de läsrelaterade teorier och perspektiv som framförs av Skolverket. LÄS MER
23. Att utforma komplexa digitala gränssnitt med kontextuellt stöd : En studie i användbarhet som går på djupet
Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : När digitala produkter ska utvecklas, egentligen alla typer av produkter, måste dess användbarhet utvecklas av någon behörig i området. Vad som är bra design är dock delvis subjektivt, beroende på bland annat faktorer som tidigare erfarenheter och kunskap. LÄS MER
24. Lärande i en mångkulturell skola : Ett sociokulturellt perspektiv på lärande i undervisningen hos två SO-lärare
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att utifrån ett sociokulturellt perspektiv beskriva och analysera vilket lärande som möjliggörs hos två lärare i en mångkulturell skola. Jag har gjort en etnografisk studie där jag under några veckors tid har observerat, haft både formella och informella samtal samt samlat arbetsmaterial i två klasser. LÄS MER
25. Genrer som stöd vid design av IT-artefakter: Reflektioner på ett designfall
Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Uppsatsen ämnar svara på en övergripande frågeställning som lyder: På vilket sätt kan genrer fungera som ett stöd vid design av IT-artefakter? Detta är uppdelat i två syften. Det ena är att utreda om ett medvetet arbete med genrer kan stödja designprocessen vid design av IT-artefakter. LÄS MER