Sökning: "kontextuellt stöd"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden kontextuellt stöd.

  1. 21. Textanalysens betydelse för skrivande i skolan : Hur funktionell textanalys och strukturerade textsamtal stödjer elevers skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för svenska och litteratur; Filosofiska fakulteten

    Författare :Radmila Stanojevic; [2014]
    Nyckelord :Funktionell textanalys; systemisk-funktionell grammatik; genrepedagogik; strukturerade textsamtal;

    Sammanfattning : Textanalys och textsamtal är två begrepp som varit uppe på tapeten ett bra tag i såväl forsknings- som skolvärlden. I den senaste ämnesplanen för gymnasiet från 2011 skrivs begreppen fram som viktiga delar av svenskundervisningen. Eleven ska förutom att kommunicera och producera texter även kunna granska, värdera och bearbeta dem. LÄS MER

  2. 22. Lärares bedömning av den tidiga läsningen : Skolverkets diskurs och skolans praktik

    Magister-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Johanna Martin; [2012]
    Nyckelord :bedömning; läsning; årskurs 1; kontext; diskurs; praktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva i vilken utsträckning skolans praktik, representerade av fyra verksamma lärare, överensstämmer med den diskurs som Skolverket formulerar vad gäller bedömning av elevers läsning i årskurs 1. Därför undersöks även vilken läsundervisning som dessa lärare rapporterar att de genomför samt hur denna står i relation till de läsrelaterade teorier och perspektiv som framförs av Skolverket. LÄS MER

  3. 23. Att utforma komplexa digitala gränssnitt med kontextuellt stöd : En studie i användbarhet som går på djupet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Henrik Samuelsson; [2012]
    Nyckelord :användbarhet; kontext; Context of Use; prototyping; interaktionsdesign; ROV; färg och form;

    Sammanfattning : När digitala produkter ska utvecklas, egentligen alla typer av produkter, måste dess användbarhet utvecklas av någon behörig i området. Vad som är bra design är dock delvis subjektivt, beroende på bland annat faktorer som tidigare erfarenheter och kunskap. LÄS MER

  4. 24. Lärande i en mångkulturell skola : Ett sociokulturellt perspektiv på lärande i undervisningen hos två SO-lärare

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Heli Lievonen; [2010]
    Nyckelord :Mångkulturell skola; sociokulturellt lärande; interkulturellt lärande; kontext; språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att utifrån ett sociokulturellt perspektiv beskriva och analysera vilket lärande som möjliggörs hos två lärare i en mångkulturell skola. Jag har gjort en etnografisk studie där jag under några veckors tid har observerat, haft både formella och informella samtal samt samlat arbetsmaterial i två klasser. LÄS MER

  5. 25. Genrer som stöd vid design av IT-artefakter: Reflektioner på ett designfall

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap

    Författare :Fredrik Andersson; [2002]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; genre; handdatorer; interaktionsdesign; användbarhet; mobilt säljstöd; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar svara på en övergripande frågeställning som lyder: På vilket sätt kan genrer fungera som ett stöd vid design av IT-artefakter? Detta är uppdelat i två syften. Det ena är att utreda om ett medvetet arbete med genrer kan stödja designprocessen vid design av IT-artefakter. LÄS MER