Sökning: "kontextuellt stöd"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden kontextuellt stöd.

  1. 11. Let it grow! How Malmö municipality can help urban agriculture support the transition to a sustainable city.

    Master-uppsats, Lunds universitet/LUCSUS

    Författare :Micaela Jennifer Cosgrove; Kamya Sati; [2019]
    Nyckelord :urban agriculture; governance; urban sustainability; longevity; funding; sustainability science; Malmö; Social Sciences;

    Sammanfattning : En ökande migration till städer har lett till erkännandet av behovet av att konceptualisera urbana hållbarhetsstrategier. Dessa strategier utvecklas kontextuellt enligt stadens behov. Malmö stad är känd för att fastställa ambitiösa hållbara utvecklingsmål och strategier. LÄS MER

  2. 12. Matematiska textuppgifters språkliga och kognitiva krav : En analys av fyra läromedel i åk 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Gustafsson; Chnar Rashidi; [2019]
    Nyckelord :Cognitive demand; contextual support; teachers’ manual; text-based mathematics tasks; textbook analysis; students’ textbook; Elevbok; kognitiv kravnivå; kontextuellt stöd; lärarhandledning; läromedelsanalys; textbaserade matematikuppgifter;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte har varit att, genom en läromedelsanalys, bidra till ökad kunskap om matematiska textuppgifters språkliga och kognitiva krav för årskurs 1. Studien har genomförts genom en analys av fyra svenska matematikläromedel för årskurs 1 med fokus på de textbaserade uppgifternas kontextuella stöd, kognitiva kravnivåer och det stöd avseende språket som finns att tillgå i respektive lärarhandledningar. LÄS MER

  3. 13. Kyrkan som välfärdsaktör? Diakoners uppfattning av ekonomiskt stöd i svenska kyrkan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Nellie Thoms; [2019]
    Nyckelord :Diaconal work; Financial support; The church of Sweden; Welfare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur diakoner ser på och arbetar med ekonomiskt stöd i Svenska kyrkan. Frågeställningarna som besvaras är: Vad anser diakoner att kyrkan borde ha för roll gällande ekonomiskt stöd? Hur resonerar diakoner i arbetet med ekonomiskt stöd och vilka krav ställs? Vilka svårigheter stöter diakoner på i detta arbete?Undersökningen är genomförd med en kvalitativ metod där fem personer som arbetar eller har arbetat med ekonomiskt stöd i Svenska kyrkans diakonala arbete intervjuats. LÄS MER

  4. 14. Medveten målspråksanvändning i undervisningen av moderna språk – En kvalitativ belysning av elevers uppfattningar om hinder och möjligheter med att spanskan används som klassrumsspråk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Dahlgren; Channa Carlestam; [2019]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; elevperspektivet; klassrumsspråk; kommunikativ kompetens; moderna språk; målspråksanvändning; spanska; språkdidaktik; språkliga strategier; språkligt inflöde; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en kvalitativ belysning av högstadieelevers uppfattningar om vilka hinder och möjligheter som finns med att målspråket (spanska) används som klassrumsspråk och vilka metoder och strategier som de uppfattar som framgångsrika för att främja målspråksanvändningen i klassrummet. För att undersöka informanternas uppfattningar har en kvalitativ ansats tillämpats. LÄS MER

  5. 15. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Richter; Ivana Blagic; [2018]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Interaktion; Kontext; Språk- och kunskapsutveckling; Stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att beskriva och analysera undervisning i årskurs 1 utifrån en teori om språk- och kunskapsutveckling. Vår frågeställning är därmed: Hur kan lärare i två språkligt heterogena ettor bedriva en gynnsam språk- och kunskapsutvecklande undervisning?Vår kvalitativa forskningsstudie vilar på teorin om språk- och kunskapsutvecklande undervisning så som den beskrivs i Hajer & Meestringa (2014). LÄS MER