Sökning: "kontextuellt stöd"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden kontextuellt stöd.

  1. 16. Fem lärares förutsättningar att anpassa undervisningen för andraspråkselever : En observationsstudie om anpassningar för andraspråkselever i svensk skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susanna Moro; Sara Alin; [2017]
    Nyckelord :andraspråkselever; anpassningar; observation; undervisning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att mot bakgrund till vår tidigare studie (Alin & Moro, 2016) undersöka hur fem lärare anpassar undervisningen för andraspråkselever. Vidare var syftet att undersöka vilka möjligheter och begränsningar lärarna står inför för att genomföra anpassningarna samt huruvida de anpassningar lärarna sagt att det gör stämmer överens med vad de faktiskt gör. LÄS MER

  2. 17. VARFÖR VÄLJER VI ATT SJUKNÄRVARA? - En kvalitativ studie av deltidsanställda i detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Emma Littorin; [2016-09-16]
    Nyckelord :ansträngning; belöning; beslut; detaljhandel; deltidsanställda; kontroll; lojalitet; närvarokrav; sjuknärvaro; sjukfrånvaro;

    Sammanfattning : Syfte: Att öka förståelsen för varför deltidsanställda i detaljhandeln väljer att sjuknärvara, hur de uppfattar begreppet samt hur de upplever valet att sjuknärvara. Respondenternas upplevda arbetssituation och konsekvenser av att sjuknärvara studeras i förhållande till valet mellan sjuknärvaro och sjukfrånvaro. LÄS MER

  3. 18. What creates a valuable cue? The underestimated importance of a cues diagnostic value over the encoding retrieval match for successful memory retrieval

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Tove Madsen; Paula Widén; [2014]
    Nyckelord :encoding specificity; cortical reinstatement; transfer-appropriate processing; cue overload; Encoding retrieval match; diagnostic value; Social Sciences;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att undersöka betydelsen av det diagnostiska värdet hos en ledtråd, en så kallad “cue” framför värdet av ett kontextuellt överlapp mellan inkodning och framplockning av minnen. Ett minnestest grundat på ledtrådsbaserat igenkännande, så kallat “cued recognition”, genomfördes. LÄS MER

  4. 19. Dyslexi – en fråga om självuppfattning, identitet och bemötande hos gymnasieungdomar

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Dömstedt; [2014]
    Nyckelord :dyslexi; gymnasieskolan; identitet; stigmatisering; särskilt stöd; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning: Dyslexins möjliga konsekvenser för elevers läsande och skrivande är väl kartlagt inom forskningen. Den forskning som gjorts inom fältet har ofta gjorts utifrån ett lärar-, föräldra-, eller skolperspektiv. LÄS MER

  5. 20. Barnutredares upplevelser och hantering av känslor i yrket : En fenomenologisk studie om hur polisens barnutredare upplever och hanterar känslor i yrket

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Irini Ångnell Baliakos; [2014]
    Nyckelord :emotional labour; känslomotsättning; polisyrket; poliser; känslor i arbetet; stress;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få en förståelse för hur polisens barnutredare i Sverige upplever och hanterar känslor i yrket. Detta undersök genom en kvalitativ studie med en fenomenologisk ansats. LÄS MER