Sökning: "kooperativt och kollaborativt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kooperativt och kollaborativt lärande.

  1. 1. Effekterna av kooperativt och kollaborativt lärande inom matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Benjamin Masic; Maatouk Ghiya; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Hoppas jag hamnar i en bra grupp… : En kvalitativ undersökning om gymnasieelevers upplevelser av möjligheter och utmaningar med grupparbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Helena Bonnevie; [2022]
    Nyckelord :Group work; teamwork; group dynamics; collaborative learning; cooperative learning; Grupparbete; samarbete; gruppdynamik; kollaborativt lärande; kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Studien belyser gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter av grupparbete och beskriver ur ett fenomenologiskt perspektiv hur gymnasieelever ser möjligheter och utmaningar med grupparbete som undervisningsmetod samt hur deras erfarenheter av grupparbete kan bidra till lärares planering och genomförande av grupparbeten i undervisningen. Grupparbete är ett rikt beforskat område och som ofta får ett didaktiskt fokus. LÄS MER

  3. 3. Lärares upplevelser av kooperativt lärande som arbetsmetod i matematiken för elever i behov av särskilt stöd och extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Lisa Nilsson; Mikaela Kalitta; [2022]
    Nyckelord :collaborative learning; cooperative learning; learning difficulties; mathematics; pupil; teaching.; elever i behov av stöd; elever i svårigheter; elever med extra anpassningar; kollaborativt lärande; kooperativt lärande matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera lärares upplevelser av hur kooperativt lärande påverkar kunskapsutvecklingen inom matematiken för elever i behov av särskilt stöd och elever med extra anpassningar. Syftet är även att studera hur lärare upplever att denna metod fungerar för dessa elever med fokus på inkludering i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Grupparbete och dess förutsättningar för att stärka språkförmågan i ämnet svenska för årskurs 4–6 : Group Work and its Prerequisites for Strengthening Language Skills in the Subject Swedish for Grades 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sara Andersson; Malin Wigström; [2022]
    Nyckelord :grupparbete; interaktion; resurser; sammanhang; sociala färdigheter; språkförmåga; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att ta del av svensklärares reflektioner kring hur grupparbete kan användas för att stärka elevers språkutveckling, samt deras syn på vilka utmaningar det finns med att använda grupparbete som arbetsform. Utifrån detta syfte har två forskningsfrågor formulerats: hur reflekterar svensklärare i årskurs 4–6 över grupparbete som arbetsform för att stödja elevers språkutveckling? samt vilka utmaningar upplever svensklärare i årskurs 4–6 att det finns med att använda grupparbete som arbetsform? Studiens teoretiska utgångspunkter har hämtats från det sociokulturella perspektivet, relationellt perspektiv samt kooperativt och kollaborativt lärande. LÄS MER

  5. 5. Samspel i matematikundervisningen : Ett lärarperspektiv på elevers samspel för lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Cecilia Nilsson; Louise Lexander; [2021]
    Nyckelord :Aktivitetsteorin; kollaborativt lärande; kooperativt lärande; lärare; matematikundervisning; peer learning; samarbete; samspel; sociokulturellt perspektiv ng;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska elevers möjlighet till samspel i matematikundervisningen, ur ett lärarperspektiv. Tidigare forskning i studien visar att samspel är bra för elevers studieresultat inom matematik,samt vilka kritiska faktorer som kan uppstå vid arbete i par och grupp. LÄS MER