Sökning: "kost medier"

Visar resultat 6 - 10 av 83 uppsatser innehållade orden kost medier.

  1. 6. Träningsklädernas påverkan på träningsupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Julia Antonsson; Märta Eriksson; [2022-06-28]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; genus; kvinnor; träning; träningskläder; träningsupplevelse;

    Sammanfattning : Denna uppsats baseras på en explorativ studie där syftet är att undersöka hur kvinnor ser på skillnader mellan manliga och kvinnliga träningskläder, vilka träningskläder de väljer, samt hur träningskläder påverkar träningsupplevelsen. Ett frågeformulär skapades och skickades ut via sociala medier för att samla in empiri. LÄS MER

  2. 7. Kvinnors förutsättningar att vara fysiskt aktiva under graviditet. En kvantitativstudie av aktivitetsnivå och påverkande faktorer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Sandra Jansson Crawford; [2022-06-28]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; graviditet; hinder; möjligheter; stöd;

    Sammanfattning : Att vara fysiskt aktiv under graviditet är viktigt för kvinnans hälsa. Förutom lägre viktökning minskar det risken för graviditetsdiabetes, högt BT och akut kejsarsnitt. Dock möter enligt endast 27% rekommendationerna på måttlig intensitet ≥150 min/v. LÄS MER

  3. 8. Kvinnliga hälsoprofiler på Instagram En kvalitativ innehållsanalys av svenska kvinnliga hälsoinfluensers på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Amanda Johansson; [2022-05-20]
    Nyckelord :Sociala medier; träning; hälsa; kost; livsstil;

    Sammanfattning : I samband med de sociala mediernas framfart har nya yrkesmöjligheter växt fram. Ett sådant yrke är att vara en så kallad influenser på sociala medier. En influensers arbetsuppgift är att sprida budskap eller göra reklam till sina många följare. LÄS MER

  4. 9. LIVSMEDELSVERKET OCH KÄLLOR TILL KOSTINFORMATION : En kvantitativ enkätstudie om förtroendet för Livsmedelsverket och användandet av olika källor till kostinformation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Gustav Hellstrand; Anton Spett; [2022]
    Nyckelord :Livsmedelsverket; kostinformation; sociala medier; kost; källor;

    Sammanfattning : Bakgrund Det har blivit vanligare att använda internet för information om kost. Detta har lett till att det finns mycket information som skiljer sig från offentliga rekommendationer. Tidigare studier har visat att spridda kostbudskap kan skapa förvirring och försämra förtroendet för myndigheter och forskning. LÄS MER

  5. 10. Livsmedelsmärkning - en djungel för konsumenten? : En kvantitativ studie om konsumenters kännedom och användande av livsmedelsmärkningar i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Amanda Granström; Julia Olofsson Sörlin; [2022]
    Nyckelord :Food labels; Front-of-package food labels; consumers knowledge; Livmedelsmärkningar; Märkning på livsmedel; Märkning; konsumenters kännedom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Livsmedelsmärkningar på framsidan av livsmedelsförpackningar kan vägleda konsumenter att välja mer hälsosamma produkter, och därigenom bidra till bättre folkhälsa. Märkningar kan också ge information om en produkt är bra för klimatet, ekologisk eller etiskt producerad. LÄS MER