Sökning: "kost medier"
Visar resultat 6 - 10 av 83 uppsatser innehållade orden kost medier.
6. Träningsklädernas påverkan på träningsupplevelsen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats baseras på en explorativ studie där syftet är att undersöka hur kvinnor ser på skillnader mellan manliga och kvinnliga träningskläder, vilka träningskläder de väljer, samt hur träningskläder påverkar träningsupplevelsen. Ett frågeformulär skapades och skickades ut via sociala medier för att samla in empiri. LÄS MER
7. Kvinnors förutsättningar att vara fysiskt aktiva under graviditet. En kvantitativstudie av aktivitetsnivå och påverkande faktorer
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Att vara fysiskt aktiv under graviditet är viktigt för kvinnans hälsa. Förutom lägre viktökning minskar det risken för graviditetsdiabetes, högt BT och akut kejsarsnitt. Dock möter enligt endast 27% rekommendationerna på måttlig intensitet ≥150 min/v. LÄS MER
8. Kvinnliga hälsoprofiler på Instagram En kvalitativ innehållsanalys av svenska kvinnliga hälsoinfluensers på Instagram
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : I samband med de sociala mediernas framfart har nya yrkesmöjligheter växt fram. Ett sådant yrke är att vara en så kallad influenser på sociala medier. En influensers arbetsuppgift är att sprida budskap eller göra reklam till sina många följare. LÄS MER
9. LIVSMEDELSVERKET OCH KÄLLOR TILL KOSTINFORMATION : En kvantitativ enkätstudie om förtroendet för Livsmedelsverket och användandet av olika källor till kostinformation
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Det har blivit vanligare att använda internet för information om kost. Detta har lett till att det finns mycket information som skiljer sig från offentliga rekommendationer. Tidigare studier har visat att spridda kostbudskap kan skapa förvirring och försämra förtroendet för myndigheter och forskning. LÄS MER
10. Livsmedelsmärkning - en djungel för konsumenten? : En kvantitativ studie om konsumenters kännedom och användande av livsmedelsmärkningar i Sverige.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Livsmedelsmärkningar på framsidan av livsmedelsförpackningar kan vägleda konsumenter att välja mer hälsosamma produkter, och därigenom bidra till bättre folkhälsa. Märkningar kan också ge information om en produkt är bra för klimatet, ekologisk eller etiskt producerad. LÄS MER