Sökning: "kränkande behandling sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden kränkande behandling sociala medier.

  1. 1. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lundmark; [2023-10-19]
    Nyckelord :elevers könsmönster; fritidshem; göra genus; jämställdhet; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER

  2. 2. Medierad mobbning : En kvalitativ studie om hur skolan arbetar för att motverka kränkande behandling över nätet och sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Merve Akan; Elin Winbergh; [2022]
    Nyckelord :Medierad mobbning; nätmobbning; nätsmart; förebygga; åtgärda;

    Sammanfattning :  The purpose of this study was to investigate how schools work to counteract, prevent and remedy abusive treatment online and on various social media. In our study we have chosen a collective name for these concepts, with the concept mediated bullying (medierad mobbing). LÄS MER

  3. 3. "Förbannade sociala medier" : En kvalitativ studie om lärares och rektorers uppfattningar om skolans ansvar kring kränkningar på sociala medier utanför skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Lannebris; Ida Svensson; [2021]
    Nyckelord :elektronisk kränkning; sociala medier; styrdokument; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen omskolverksamhetens kriterier för att agera vid kränkande behandling viaelektroniska medier. Datainsamlingsmetoden som används är kvalitativasemistrukturerade intervjuer, genomförda med tre lärare i årskurs 3, samt trerektorer för grundskolor. LÄS MER

  4. 4. Delad glädje är dubbel glädje, eller? – Om barnets rätt till privatliv i förhållande till föräldrarnas bestämmanderätt då barnet exponeras på föräldrarnas sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alicia Olnäs; [2021]
    Nyckelord :familjerätt; barnrätt; barnkonventionen; europakonventionen; rätten till privat- och familjeliv; föräldrars bestämmanderätt; sharenting; sociala medier; Law and Political Science;

    Sammanfattning : När föräldrar väljer att dela information om sina barn på sociala medier aktualiseras barnens rätt till privatliv. Att barn har en sådan rätt följer av 6 kap. LÄS MER

  5. 5. Skolans roll vid kränkande behandling på nätet : En studie om arbetet mot nätmobbning på en skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Nordahl; [2020]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; internet; sociala medier; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att synliggöra en grundskolas tolkning och förebyggande arbete mot kränkande behandling på internet. Genom att svara på vilken syn de olika professionerna i skolan har, från rektor till klasslärare, om skolans förebyggande arbete mot kränkande behandling på internet kommer syftet besvaras. LÄS MER