Sökning: "kreativitet i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 218 uppsatser innehållade orden kreativitet i skolan.

  1. 21. Språkliga strategier nyanlända elever och lärare kan använda i svenskundervisningen för inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Galo; Malin Hansen; Jennie Papantoni; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka vilka strategier nyanlända elever har enligt aktuelloch relevant forskning, för att ta till sig det svenska språket. Studien undersöker även hursvenskundervisningen utformas av lärare för att inkludera nyanlända elever. LÄS MER

  2. 22. Det kreativa ämnets överlevnad : Distansundervisningen av ämnet bildkonst på Åland under COVID-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elin Nordling; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; Åland; Covid-19; bildkonstlärare; sociala behov; kreativitet;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie där syftet var att undersöka hur fem informanter från högstadieskolor på Åland gick till väga för att hantera situationen då bildundervisningen var i behov av att kunna genomföras på distans. Studien granskade hur man lyckades behålla kreativiteten hos de unga under Covid19-pandemin. LÄS MER

  3. 23. Skapande i musikundervisningen : Olika arbetssätt för skapande i grundskolans musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Johanna Bergman; [2022]
    Nyckelord :Music creation; elementary school; improvisation; digital music making; sociocultural perspective; semi-structured interviews; Musikskapande; grundskolan; improvisation; digitalt skapande; sociokulturellt perspektiv; se-mistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med följande uppsats är att undersöka hur musiklärare uppger att de arbetar med skapande i musikundervisningen, vilka förutsättningar som behövs för att kunna arbeta med skapande i skolan samt vad de tror att skapande kan bidra med för eleverna. Metodlitteratur och tidigare forskning visar att det går att arbeta med skapande på många olika sätt i grundskolan och att skapande kan tillskrivas många olika betydelser. LÄS MER

  4. 24. Slöjdens betydelse för elevers välbefinnande : En studie om hur slöjden bidrar till elevers välmående i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Larsson; Kerstin Kretschmar; [2022]
    Nyckelord :slöjd; välbefinnande; relationer; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka elevers upplevelser av lektioner i textilslöjd med fokus på välbefinnande. Under de år som vi har varit både lärarstudenter och yrkesutövande lärare inom textilslöjd har vi båda reflekterat över och intresserat oss för elevers mående, speciellt när de har slöjd och lär sig olika hantverkstekniker. LÄS MER

  5. 25. Imagining the Future of Creative AI Tools : A Cospeculative Workshop

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emelie Eriksson; [2022]
    Nyckelord :n-creativity; creativity; creative ai tools; creative tools; creativity support tools; speculative design; co-speculation; co-speculative workshop; n-kreativitet; kreativitet; kreativa ai verktyg; kreativa verktyg; kreativitetsstödjande verktyg; spekulativ design; samspekulation; samspekulativ workshop;

    Sammanfattning : Creative artificial intelligence (AI) is often explored in terms of machine intelligence on a philosophical basis. As a counter-reaction, there have been calls for user-centered creative AI. LÄS MER