Sökning: "kunskapsbedömningar"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet kunskapsbedömningar.

  1. 6. Kunskapsbedömning i träningsskola : Lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marit Lindhe; [2015]
    Nyckelord :Knowledge; assessment; curriculum; special school; sociocultural theory; Kunskap; bedömning; träningsskola; läroplan; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Kunskapsbedömningar i träningsskola ska utgå från en läroplan utformad specifikt för elever i träningsskola. Den ska utgå från elevens förutsättningar. Syftet med denna studie är att låta lärare i träningsskola beskriva hur de utför kunskapsbedömningar. LÄS MER

  2. 7. Vuxenutbildningen - en nystart på den edukativa vägen : En kvalitativ intervjustudie om hur vuxenelever ser på sitt lärande i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linda Sjöstrand; [2014]
    Nyckelord :Pupils; learning; school subject - Swedish; experiences; adult education; Elever; lärande; ämnet svenska; upplevelser; vuxenutbildningen;

    Sammanfattning : Under min tid som lärare i vuxenutbildningen har jag träffat många elever som har negativa erfarenheter av att studera. Flera av dem har misslyckats i sina tidigare studier av olika orsaker, men min erfarenhet är att många av dessa elever lyckas i vuxenutbildningen. LÄS MER

  3. 8. Betydelsen av rätt bedömning av elevens arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Linda Johansson; Camilla Årman Skatze; [2014]
    Nyckelord :Bedömning; elever; kunskaper;

    Sammanfattning : Bakgrund: Både läroplanen för grundskolan, förskolan och fritidshemmet 2011 (Lgr 11) samt skollagen beskriver elevers rättigheter att uppnå sina kunskapsmål. Vi har valt att skriva om hur elevers kunskaper bedöms i skolan samt hur och när dessa bedömningar görs. LÄS MER

  4. 9. Den mentala tallinjen och kunskaper i matematik : En studie kring elevers kunskaper kring den mentala tallinjen, talfakta och räknemetoder i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Källkvist; [2012]
    Nyckelord :Automatiserade talfakta; mental tallinje; räknemetoder; huvudräkning;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att många elever uppvisar brister vad gäller automatiserade talfaktakunskaper. I den här studien har jag kartlagt om det råder några relationer mellan elevers olika matematiska kunskaper, såsom talfaktakunskaper, mental bild av tallinjen och procedurkunskaper. LÄS MER

  5. 10. När ansvaret lämnas åt eleverna : En studie av elevkommunikation i skuggan av ett paradigmskifte

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Kristin Larsson; [2011]
    Nyckelord :Alteritet; bedömning; feedback; intersubjektivitet; kommunikation; provparadigm; scaffolding; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Nyare klassrumsforskning visar att arbetet i klassrummet idag mer sällan leds av läraren i helklassundervisning, utan istället organiseras som bänkarbete, gruppsamtal och grupparbeten. Samtidigt är det preciserat i Lpf94 att elever själva ska ta ansvar för sitt lärande och resultat i förhållande till kurskriterier. LÄS MER