Sökning: "kvalificerade samtal"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden kvalificerade samtal.

  1. 6. Handledning som verktyg för skolutveckling : En kvalitativ studie av specialpedagogens uppfattningar om handledning som verktyg i skolors förändringsarbete med teorin om praktikerarkitekturer som teoretisk ram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Larsson; Marie Thorin; [2022]
    Nyckelord :Handledning; Specialpedagogik; Kollegialt lärande; Kollegial handledning; Skolutveckling; Praktikarkitekturer.;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i skolutveckling genom sitt uppdrag som kvalificerad samtalspartner i handledning, samt vilka hinder och möjligheter de möter i sin handledande praktik. Studiens teoretiska ramverk är teorin om praktikarkitekturer och begreppen talandet, görandet och relaterandet används som ett teoretiskt ramverk genom hela studien. LÄS MER

  2. 7. Kvalificerade samtal inom språk- skriv- och läsutveckling : en studie av speciallärares samtalsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carolina Bjelvehammar; [2021]
    Nyckelord :qualified conversations; counsellor; relationship skills; special education teacher; language development; writing development; reading development; kvalificerade samtal; rådgivare; relationskompetens; speciallärare; språkutveckling; skrivutveckling; läsutveckling;

    Sammanfattning : Background: The school's mission is to promote the development and learning of all students and that special consideration should be given to those who have difficulty achieving the purpose of the studies. One way to find ways to support all learning is through conversations with special education teachers. LÄS MER

  3. 8. Sjuksköterskors erfarenheter av att använda motiverande samtal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Med-Vårdvetenskap

    Författare :Frida Palm; Veronica Olsson; [2021]
    Nyckelord :erfarenheter; motiverande samtal; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige är motiverande samtal (MI) en av de kvalificerade samtalsmetoder som Socialstyrelsen rekommenderar att hälso-sjukvårdspersonal använder sig av. MI är en samtalsmetod som används vid livsstilsrelaterade hälsoproblem inom hälso- och sjukvård, psykiatri, socialtjänst, kriminalvård och skola. LÄS MER

  4. 9. Samverkan mellan olika aktörer och reflektionens betydelse i arbete med hinder i elevers matematikutveckling : speciallärares/specialpedagogers och matematiklärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Airaksinen; Maria Isgren; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; kvalificerade samtal; matematiksvårigheter; reflektion; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få fördjupad förståelse för hur samverkan mellan speciallärare, specialpedagoger och matematiklärare kan ha betydelse för elevers matematikutveckling, särskilt dem med hinder i sin matematiska utveckling. Utifrån en kvalitativ forskningsansats med halvstrukturerade intervjuer försöker studien att belysa tre frågeställningar: Vad identifierar speciallärare/specialpedagoger och lärare i matematik som hinder i elevers matematikutveckling? På vilket sätt kan samverkan ha betydelse för att skapa förutsättningar för elever med hinder i sin matematikutveckling? Vilken betydelse har lärarnas reflektion efter samverkan för elevers matematiska utveckling? Studiens resultat analyserades utifrån ett specialpedagogiskt och systemteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Specialpedagogisk handledning och kvalificerade samtal som kompetensutvecklande verktyg : - en systematisk kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Janicke Hallkvist; [2021]
    Nyckelord :Handledning; kvalificerade samtal; specialpedagogisk handledning; specialpedagog; specialpedagogens yrkesroll; systematisk kunskapsöversikt;

    Sammanfattning : Detta examensarbete förväntas bidra med en systematisk kunskapsöversikt över vad tidigare forskning skriver fram kring föreställningar, förekomst och förutsättningar kring specialpedagogisk handledning och kvalificerade samtal som kompetensutvecklande verktyg. Valet av metod motiveras genom en mindre systematisk forskningsöversikt inom ramen av kursen ”Vetenskapsteori och forskningsmetod”  i specialpedagogprogrammet, vilken synliggör ett kunskapsglapp inom forskningsfältet. LÄS MER