Sökning: "kvalitativ djupintervjuer"

Visar resultat 6 - 10 av 1032 uppsatser innehållade orden kvalitativ djupintervjuer.

  1. 6. Borta bra men hemma bäst…Eller? : En studie om IT-företaganställdas upplevelser av hybridarbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Nathalie Levenfalk; Tove Bunse; [2023]
    Nyckelord :Hybridarbete; Distansarbete; Prestation; Systemvetare; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Hybridarbete har sedan pandemin fått ett markant uppsving i och med det för majoriteten av företaganställdas påtvingade distansarbete. En brist på studier kring ämnet föder ett behov av forskning. LÄS MER

  2. 7. Korsar avgrunden - En multipel fallstudie om arbetet hos två uppstartsföretag inom tekniksektorn med organisationsinriktningar och kommersialisering av radikala innovationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Kokko; David Lamorell; Albert Johansson; [2023]
    Nyckelord :Radikala Innovationer; Fallstudie; Uppstartsföretag; Kommersialisering; Organisationsinriktningar; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Korsar avgrunden - En multipel fallstudie om arbetet hos två uppstartsföretag inom tekniksektorn med organisationsinriktningar och kommersialisering av radikala innovationer Seminariedatum: 2 Juni 2023 Ämne/kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Albert Johansson, Alexander Kokko & David Lamorell Handledare: Magnus Nilsson Fem nyckelord: Radikala Innovationer, Fallstudie, Uppstartsföretag, Kommersialisering, Organisationsinriktningar Forskningsfråga: Hur arbetar uppstartsföretag inom tekniksektorn med organisationsinriktningar och kommersialisering av radikala innovationer? Syfte: Syftet med studien är att undersöka konkreta exempel av hur företag inom tekniksektorn arbetar med organisationsinriktningar och kommersialisering av radikala innovationer, och sedan undersöka skillnader och likheter. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod med ett abduktivt synsätt. LÄS MER

  3. 8. Prenumeration av kläder som ett nytt tillvägagångssätt att konsumera kläder. En kvalitativ studie om unga svenska kvinnors klädkonsumtion och resonemang gällande prenumerationstjänster av kläder.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Cronvall; Maja Glücksman; [2023]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Människor möts ständigt av marknadsföring som uppmanar till konsumtion, vilket leder till negativ miljöpåverkan. Eftersom modebranschen är en industri som bidrar till föroreningar krävs nya innovationer som erbjuder hållbara sätt att konsumera kläder. LÄS MER

  4. 9. Om jag hjälper andra, kan jag hjälpa mig själv? : En kvalitativ studie om finansiella rådgivares privata investeringsbeslut och sparande under 2022

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Milla Fagerström; Hanna Kempe; [2023]
    Nyckelord :Behavioral finance; life cycle hypothesis; individual investor life cycle; psychological bias; herd behavior; anchoring; loss aversion; disposition effect; risk aversion; overconfidence; financial literacy; education; financial advisor; Beteendeekonomi; livscykelhypotesen; investeringslivscykeln; psykologiska bias; flockbeteende; förankringsbias; förlustaversion; dispositionseffekten; riskaversion; överkonfidens; finansiell bildning; utbildning; finansiella rådgivare;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2022 kantades av Rysslands invasion av Ukraina, börsnedgång, stigande inflation och styrräntor. Det bidrog till att allt fler sökte hjälp av finansiella rådgivare för att utifrån livssituationen få hjälp med att nå sina sparmål och maximera sin avkastning. LÄS MER

  5. 10. E-handelsföretag och den fysiska butiken - ett smart varumärkesdrag eller fåfänga?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Haglund; Petra Ohlson; Emma Ahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Brand experience; brand image; motives; e-commerce; physical store; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Vad finns det för motiv för e-handelsföretag inom sällanköpshandeln att etablera fysiska butiker? Hur använder e-handelsföretag den fysiska butiken för att skapa brand experience och brand image? Hur påverkar fysiska butiker e-handelsföretagens lönsamhet? Syfte: I denna studie har vi som avsikt att redogöra för varför renodlade e-handelsföretag inom sällanköpshandeln öppnar fysiska butiker, samt undersöka hur den fysiska butiken används för att stärka e-handelsföretagens varumärken med utgångspunkt i teorierna brand experience och brand image. Vidare syftar studien till att skapa en teoretisk grund och ökad förståelse för fenomenet med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker, utifrån ett management perspektiv. LÄS MER