Sökning: "kvalitativ fokusgrupper"

Visar resultat 6 - 10 av 823 uppsatser innehållade orden kvalitativ fokusgrupper.

  1. 6. ”Så det blir ju en del av ens identitet, liksom sättet man pratar” : – En kvalitativ studie i attityder till och användning av ungdomsspråk i två fokusgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Vilhelm Abrahamsson; [2024]
    Nyckelord :Ungdomsspråk; attityder; fokusgrupper; identitet; sexolek;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker med hjälp av två fokusgrupper attityder hos killar och tjejer på gymnasiet till ungdomsspråk och deras användande av ungdomsspråk samt likheter och skillnader i attityderna mellan könen, men även på vilka olika sätt gymnasieungdomarna betraktar sitt språkbruk som en identitetsmarkör. Fokusgruppernas är uppdelade i grupper om fem killar och fem tjejer. LÄS MER

  2. 7. Sjuksköterskors erfarenheter av att ge amningsstöd - Kvalitativa fokusgrupper på en neonatalenhet

    Magister-uppsats,

    Författare :Kimmie Hellström; Eleni Tsartsidou; [2023-05-30]
    Nyckelord :Amning; amningsstöd; erfarenheter; familjecentrerad vård; neonatalvård; prematura spädbarn; sjuka nyfödda; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att få en fungerande amning kan vara en utmaning för både mor och barn men när ett barn föds för tidigt eller sjukt behöver familjen ytterligare stöd då risken finns att barnet inte kommer kunna lära sig amma. Sjuksköterskans roll att ge amningsstöd har stor betydelse i dessa situationer. LÄS MER

  3. 8. Ett fat serverat med kakor, prediktioner och anpassad kommunikation : En kvalitativ intervjustudie med generation X om övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Lundgren; Sofia Wetterholm; [2023]
    Nyckelord :Qualitative interview study; content analysis; focus group; communication; individualized marketing communication; surveillance capitalism; generation X.; Kvalitativ intervjustudie; kvalitativ innehållsanalys; fokusgrupp; kommunikation; individanpassad marknadskommunikation; övervakningskapitalism; generation X.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre fokusgrupper från generation X uppfattar, tänker och talar om fenomenet övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation. Idag exponeras olika former av marknadskommunikation för individer genom att användare efterlämnar sina personliga preferenser online. LÄS MER

  4. 9. ”Vad är det som är power i detta?” : En kvalitativ studie om gruppers sociala interaktion i samtal om feministiska budskap i modeföretags marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hedvig Pahlstad; Ester Paksuniemi; [2023]
    Nyckelord :Focus group interviews; social construction; social interaction; common knowledge; identification; feminist messages; post-feminism; Fokusgruppintervjuer; social konstruktion; social interaktion; gemensam kunskap; identifikation; feministiska budskap; post-feminism;

    Sammanfattning : In society there are several structural norms that appear taken for granted and should be discussed to be recognized. Furthermore, institutions such as corporations often incorporate stereotypical gender beliefs into their structuring such as in marketing. LÄS MER

  5. 10. ”...det har som växt lite blommor i huvet på nå vis” : En kvalitativ studie om ungdomars erfarenheter av känslor efter en compassionfokuserad gruppintervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Hilda Strååt Lundgren; Sigrid Törnqvist; [2023]
    Nyckelord :CFT; self-compassion; adolescents; emotion regulation; affect awareness; CFT; self-compassion; ungdomar; känsloreglering; affektmedvetenhet;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa hos ungdomar är ett växande problem och tonårstiden är en sårbar period för utveckling av bland annat stress, ångest och depression, tillstånd där skam och självkritik ofta ingår. Vidare har svårigheter att reglera känslor identifierats som en orsak till psykiska problem. LÄS MER