Sökning: "kvalitativ intervju förskolebarn"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju förskolebarn.

  1. 1. Inomhusmiljön i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskolläraren strukturerar, planerar och utformar miljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Gustafsson; Marielle Stenman; [2021]
    Nyckelord :inomhusmiljö; förskollärare; delaktighet; planering; struktur; rum; material;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver att de planerar, strukturerar och utformar inomhusmiljön. Metoden som används i denna studie utgår från en kvalitativ undersökning med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex styckena legitimerade förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. Det särbegåvade barnet - två konstruktioner av samma barn : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Susan Sommarlund; [2018]
    Nyckelord :särbegåvat barn; förskola; föräldrar; pedagoger; konstruktion; intervju; berättelse; problembarn; idealbarn; diskurs; makt; normalitet; dilemmabarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur föräldrar och  pedagoger konstruerar det särbegåvade förskolebarnet. Utgångspunkten är åtta förskolebarn vars föräldrar och pedagoger intervjuats. Genom kvalitativa intervjuer och tematisk analys har de berättelser som återkommit i intervjuerna identifierats. LÄS MER

  3. 3. Odlingsaktiviteter – ett sätt att konkretisera utbildning för hållbar utveckling i förskolan Kvalitativ intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefina Jansson; Cam Ngo Thi Hong; [2018]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; skolträdgård; förskola; miljöundervisning; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att fördjupa oss i förskolans konkreta arbete med utbildning för hållbar utveckling och hur den kan kopplas till teoretiska aspekter. Studien fokuserar på odlingsaktiviteter i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Lärplattan i förskolan : - en kvalitativ studie om hur fyra förskollärare utformar sin undervisning med lärplattor i barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Camilla Jonasson; Stina Nymoen; [2017]
    Nyckelord :Design for learing; design in learning; preschool; digital tablet; interview; observation; collaborative learning; Design för lärande; design i lärande; förskola; intervju; observation; lärplatta; kollaborativt lärande; sociala medier;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av förskolan är ett faktum och läroplanen för förskolan är under förändring. Denna förändring kräver ökad kompetensutveckling för förskollärare eftersom ansvaret vilar hos dem att förse de stora barngrupperna med kunskap som de har rätt till. LÄS MER

  5. 5. "Uppmärksammar man ett språk ska man uppmärksamma alla" : En studie om förskollärares uppfattningar och arbetssätt kring barns modersmål och kulturella identitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Arvidsson; [2017]
    Nyckelord :modersmål; kulturell identitet; förskola; förskollärare; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på förskollärares uppfattningar och arbetssätt kring modersmål och kulturell identitet i förskolan. I studien presenteras inledningsvis forskning som visar att barn behöver utveckla sina språkkunskaper i sitt modersmål för att ha större möjlighet att utveckla kunskaper i fler språk. LÄS MER