Sökning: "kvalitativ kvantitativ företags"

Visar resultat 16 - 20 av 170 uppsatser innehållade orden kvalitativ kvantitativ företags.

  1. 16. Effektivisering av ett tillverkande företags produktionsprocess

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Alma Evebring; Evelina Jardelid; [2021]
    Nyckelord :värdeflödesanalys; optimering; lean; flaskhals;

    Sammanfattning : Konkurrensen ökar bland företag och därmed spelar ledtiden en allt viktigare roll. För att kunna reducera ledtiden och erbjuda en hög leveransförmåga samt behålla konkurrensfördelar kan aktiviteter behöva identifieras som inte tillför värde till processen. Detta görs fördelaktigt genom att först identifiera ett företags flaskhalsar. LÄS MER

  2. 17. IFRS 15 - Full eller modifierad retroaktiv tillämpning? En studie om standardens effekter och faktorer bakom företags val av övergångsmetod

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Baeza; Vendela Barth; Felicia Sonesson; [2021]
    Nyckelord :IFRS 15; intäktsredovisning; retroaktiv övergångsmetod; redovisningsstandard; effekter; Business and Economics;

    Sammanfattning : Abstract Title: IFRS 15 - Full or Modified Retrospective Application? A study of the standard’s effects and the factors behind companies’ choice of transition method. Seminar date: June 2nd, 2021 Course: FEKH69, Degree Project Undergraduate level, Business Administration, 15 University Credits Points (ECTS) Authors: Julia Baeza, Vendela Barth and Felicia Sonesson Advisor: Kristina Artsberg Key words: IFRS 15, revenue recognition, retrospective transition method, accounting standard, effects. LÄS MER

  3. 18. Reglerad hållbarhetsrapportering - En kvantitativ studie om skillnader mellan branscher gällande omfattning av hållbarhetsrapportering i svenska medelstora aktiebolag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Israels; Felicia Sandersnäs; [2020-09-03]
    Nyckelord :hållbarhetsrapportering; SFS 2016:947; 2014 95 EU; bransch; intressenter; legitimitet;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Hållbarhet har över åren fått större utrymme bland samhällets aktörer, vilket har ökat efterfrågan på hållbarhetsinformation från företag. År 2016 upprättades därför ett svenskt lagkrav gällande hållbarhetsrapportering, med grund i ett EU-direktiv från 2014. LÄS MER

  4. 19. Kan företag påvisa en positiv effekt av sin sponsring? : En explorativ studie om hur företag mäter effekten av sin sponsring samt hur sponsring påverkar deras varumärkesimage

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jenny Ahlin; Klara Hällerfors; [2020]
    Nyckelord :Brand Equity; Effect measurement; Goal setting; Sponsorship; Sport; Trademark.; Brand Equity; Effektmätning; Idrott; Målsättning; Sponsring; Varumärke.;

    Sammanfattning : Att sponsra idrottsorganisationer är ett väletablerat och vanligt förekommande fenomen bland företag. Miljontals kronor pumpas in i olika idrottsorganisationer med syfte att förbättra företags anseende om deras verksamhet samt varumärke. LÄS MER

  5. 20. Hållbarhetsrapportering i modebranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alice Boogh; Kelly Matti Thorburn; Rebecca Petersson; [2020]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Kurs: FEKH69, Företagsekonomi: Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Alice Boogh, Kelly Thorburn, Rebecca Petersson Nyckelord: Fast fashion, slow fashion, hållbarhetsrapport, CONI, kvalitet, hållbar utveckling, legitimitetsteorin, institutionell teori, Gina Tricot, Filippa K Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om fast fashion företags och slow fashion företags olika påverkan på hållbar utveckling påverkar detaljnivån på informationen i deras hållbarhetsrapporter. Syftet är även att jämföra handlingarna företagen hållbarhetsrapporterar om. LÄS MER