Sökning: "kvinnliga skönhetsideal"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden kvinnliga skönhetsideal.

  1. 1. Skönhetsingrepp - normaliserat eller stigmatiserat?

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anton Engström; Emelie Nygren; [2022]
    Nyckelord :Plastic surgery; young women; ideal; stigma; body dissatisfaction; expectations; Skönhetsingrepp; unga kvinnor; ideal; stigma; kroppsmissnöje; förväntningar;

    Sammanfattning : It has become increasingly common to reconstruct the body with plastic surgery, but despite the increased scope of practice and a more liberal attitude to it, many who have undergone plastic surgery are branded as immoral and false. The purpose of the study is to increase the understanding of young women's driving forces to perform plastic surgery and whether plastic surgery is perceived to be normalized or stigmatized. LÄS MER

  2. 2. Gestaltningen av kvinnliga skönhetsideal i svensk kvällspress : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys om rapporteringen av kvinnor och skönhetsideal i Aftonbladet och Expressen, 2001-2021

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Johan Åkesson; Vanja Johansson; [2022]
    Nyckelord :gestaltningsteori; kvinnor; skönhetsideal; social jämförelseteori; utseende; ålder;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att få fram en tydlig bild av hur två av Sveriges största kvällstidningar, Aftonbladet och Expressen, gestaltar kvinnors utseende och ålder, samt att se om det finns några likheter eller skillnader på hur de förhåller sig. I studien har vi genomförten kvantitativ analys utifrån 200 artiklar, där vi genom variabelvärden fick ut statistik på hur det har sett ut under åren 2001-2021. LÄS MER

  3. 3. Att vara eller inte vara idealisk: Påverkan av manliga och kvinnliga skönhetsideal på body-esteem, body-compassion och body-comparison

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sofie Elisabeth Andersson; Julia Eriksson; [2021]
    Nyckelord :body-esteem; body-compassion; body-comparison; beauty ideals; comparison theory; self-discrepancy theory; cultivation theory.; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of the present study was to investigate the effect that exposure to beauty standards has on body-esteem, body-compassion, and body-comparison. To examine this an experiment was performed with a 3x2 design where the participants were exposed to one out of three kinds of stimuli; male beauty standards, female beauty standards and neutral images. LÄS MER

  4. 4. Karaktärsskapande : En normkreativ undersökning av spelvärldens karaktärer utifrån en fokusgruppsintervju och eget gestaltande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Camilla Ranta; [2021]
    Nyckelord :Karaktärsskapande; spelkaraktärer; Leauge of Legends; visuell kultur; spel;

    Sammanfattning : Studier av representationen av kvinnor och män i spel, som i många andra medier, faller ofta inom ramen av genusvetenskap och diskuteras flitigt inom den kontexten. Vilket inspirerade mig med denna studie att utforska hur spelkaraktärers utseenden, förmågor och representation påverkar individer och hur jag som framtida lärare skulle kunna arbeta med detta i skolan när vi talar om könsnormer och skönhetsideal. LÄS MER

  5. 5. Representation av kvinnor i reklam : En Semiotisk bildanalys av två Lindexkampanjer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sandra Hellström; [2021]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; Representation; Semiotik; Stereotyper; Femvertising The Male Gaze; Den manliga blicken; Underkläder; Reklam;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur kvinnor representeras i reklam. Syftet med denna studie är att ta reda på hur Lindex i två olika kampanjer representerar kvinnor i sin reklam för underkläder för kvinnor. Undersökningen fokuserar på om representationen i kampanjerna förhåller sig till stereotyper eller femvertising. LÄS MER