Sökning: "lärande i organisation"

Visar resultat 26 - 30 av 1154 uppsatser innehållade orden lärande i organisation.

  1. 26. Förändringsarbetet på fikapauserna: : en fallstudie av oplanerade förändringar på Handelsbanken

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Aya Yasmin Abou-Naja; Sandra Dahlstrand; [2023]
    Nyckelord :Oplanerad förändring; förändringsmekanismer; organisationskultur; hållbarhetsförändring; Unplanned change; change mechanisms; organizational culture; sustainability change;

    Sammanfattning : Förändringar i organisationer kan komma i flertalet olika former, strukturer, och omfattningar. Ett förändringsarbete som sker på fikapauserna i en organisation är en lös och oplanerad förändring där den drivande förändringsagenten är medarbetarna och deras sociala interaktioner. LÄS MER

  2. 27. Rektorer och specialpedagogers uppfattningar om specialpedagogens roll i en organisation med tvålärarskap

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Klein; Cecilia Pantzar; [2023]
    Nyckelord :Rektor; specialpedagog; specialpedagogens yrkesroll; systemteori; tvålärarskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om specialpedagogens yrkesroll i en organisation med tvålärarskap, utifrån vilka förutsättningar rektor ger och vilken funktion specialpedagogen får i organisationen. Genom en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer genomfördes med rektorer och specialpedagoger, analyserades resultat med stöd av systemteorin. LÄS MER

  3. 28. Medel och ändamål : Om ämnesintegrerad undervisning, med musikaliska förtecken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joakim Kihlberg; [2023]
    Nyckelord :ämnesintegration; ämnesövergripande lärprocesser; undervisning; pedagogik; didaktik; lärande; holism; helhetssyn; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Skolan har enligt läroplanen ansvar för att eleverna inhämtar och utvecklar kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Det innebär bland annat att ge eleverna överblick och sammanhang genom att anlägga övergripande perspektiv och samordna olika ämnesområden så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet (Skolverket, 2022a). LÄS MER

  4. 29. Drama i förskolans undervisningspraktik : Ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennifer Litz; Christine Arjevall; [2023]
    Nyckelord :Drama; förskollärare; undervisning; uppfattning; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Styrdokument framställer drama i förskolan som innehåll liksom metod för barns lärande och utveckling. Dock existerar inga beskrivningar på hur detta ska iscensättas i undervisning, vilket medför tolkningsutrymme. LÄS MER

  5. 30. Studie- och yrkesvägledarens arbete med att förebygga könstraditionella gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Janet Linderos; Maria Andersson; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieval; normkritik; skolledning; studie- och yrkesvägledning; traditionella könsmönster.;

    Sammanfattning : Forskning visar att normer och strukturer har stor påverkan på könsbundna studie- och yrkesval för elever inför gymnasievalet. Genom en kvalitativ metod har vi intervjuat sju studie- och yrkesvägledare på högstadiet, med syftet att undersöka vilka möjligheter och begränsningar de har i sitt arbete med att förbereda högstadieelever inför gymnasievalet. LÄS MER