Sökning: "lärande med kroppen förskolan"

Visar resultat 31 - 35 av 57 uppsatser innehållade orden lärande med kroppen förskolan.

  1. 31. "Det man lär sig med kroppen sitter bättre i knoppen!" : En kvalitativ studie av pedagogers tankar om rörelseträning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Frösslund; Madeleine Pettersson; [2014]
    Nyckelord :rörelse; lärande; motorik; utveckling; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka pedagogernas tankar kring rörelseträning i förskolan. Metod för datainsamling är kvalitativ intervju. Resultatet visar att pedagogerna har likartade tankar om hur viktig rörelseträningen är för barns utveckling. Pedagogerna använder rörelseträning i olika utsträckning. LÄS MER

  2. 32. Barn och stress : förskollärares tankar kring stress hos barn i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Linda Åberg; [2014]
    Nyckelord :förskolan; stress; stress hos yngre barn; stress i förskolan;

    Sammanfattning : Stress är någonting som blir vanligare bland barn idag. Sygte med denna undersökning är att få kunskap om förskollärares tankar kring barn och stress i förskolan. Syftet är också att bidra till kvalitet och utveckling inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 33. Rörelseaktiviteters betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Sara Olsson; [2014]
    Nyckelord :movement; language development; body language; the importance of movement; preschool; rörelse; språkutveckling; kroppsspråk; rörelsens betydelse; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka och belysa pedagogers syn på rörelseaktiviteters betydelse för barnens språkutveckling. Jag vill också få kunskap om man arbetar på olika sätt med rörelseaktiviteter och språkutveckling när det gäller barnens ålder. LÄS MER

  4. 34. Estetiska läroprocesser – en studie i hur det kan gynna barns vidareutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecka Olander; Aida Grebo; Christoffer Bertilsson; [2014]
    Nyckelord :estetik; lek; musik; dans; rytmik; drama; läroplan;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Läroplanen understryker det viktiga inom estetiken, att barn får röra sig och får flera olikauttrycksformer i sitt nuvarande och framtida lärande.I denna studie undersöks estetikens roll för barns utveckling. Det granskas även om och hurestetik medvetet används inom förskolan. LÄS MER

  5. 35. Små barns kommunikation i den fria leken på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Julieta Falcon; [2014]
    Nyckelord :kommunikation; småbarn; samspel; lek; lärande; omgivning;

    Sammanfattning : BakgrundI den fria leken kommunicerar små barn med varandra genom olika kommunikationssätt. De förmedlar budskap och avsikter och det förutsätter att barn har en förståelse för andra barns sätt att kommunicera. Bland annat kommunicerar små barn med hjälp av verbal och icke verbal kommunikation. LÄS MER