Sökning: "sångsamling förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden sångsamling förskola.

  1. 1. Musikskapande barn : En observationsstudie om barns musikaliska skapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Brandell; [2018]
    Nyckelord :förskola; barn; musik; skapande; kreativitet;

    Sammanfattning : Denna studie har haft till syfte att undersöka hur barn skapar och tar sig an musik i förskolan. Huvudfokus har legat på barnen och deras initiativ men jag har även observerat pedagoger eftersom de är en del av den miljö och kontext som barnen befinner sig i. LÄS MER

  2. 2. Babblarna : Språkutveckling på ett medvetet eller omedvetet sätt

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Landstedt; Veronica Liljeberg; [2017]
    Nyckelord :Babblarna; Förskola; Språkmaterial; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att synliggöra om materialet Babblarna används medvetet som ett språkutvecklande material. Vi vill synliggöra hur pedagogen förmedlar materialet till barnen och undersöka vilka kommunikationsformer pedagogen använder sig av. LÄS MER

  3. 3. Sångpåse - "Jag tar en groda" : En studie om musikens betydelse för språkinlärning hos nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Susanna Rafwelsäter; [2017]
    Nyckelord :Music; children; preschool; singtime; Musik; språkinlärning; sångpåse; barn; sångsamling;

    Sammanfattning : Musik är mycket mer än en sång, den stimulerar inlärningen. Syftet med studien har varit att undersöka musikens betydelse för nyanlända barn då det kommer till språkinlärning. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer där frågeområdena är skrivna i förväg men med möjlighet till olika följdfrågor. LÄS MER

  4. 4. TAKK för en hjälpande hand : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolan och deras arbete med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elina Eklund; Alexandra Hegg; Christin Johansson; [2016]
    Nyckelord :förskola; kommunikation; socialsemiotik; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : InledningTecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, är ett sätt för pedagoger att förstärka det verbala språket. Det bidrar till barns språkutveckling då barn får ytterligare en möjlighet att förstå och kunna uttrycka sig. Studien utgår från den sociokulturella teorin och den socialsemiotiska teorin. LÄS MER

  5. 5. Sång i förskola och förskoleklass : En studie som utgår ifrån pedagogers perspektiv

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Hemlén; [2014]
    Nyckelord :Sångsamling; förskola; förskoleklass; sociokulturellt perspektiv; Vygotsky;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i mitt intresse för musik, rörelse och sång. Sångsamling är den situation då dessa olika element möts. LÄS MER