Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Lek, lärande & rörelse på bostadsgården med dagvatten som resurs
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Föreliggande studie utreder hur dagvatten kan användas som resurs för att främja lek, lärande och rörelse på bostadsgården. I urbana sammanhang ses ofta dagvatten som ett problem då stora vattenflöden överbelastar vår infrastruktur med förödande konsekvenser. LÄS MER
2. Hänger matematisk problemlösning ihop med elevers motivation? : En kvalitativ studie om relationen mellan elevers motivation och problemlösning inom matematik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka relationen mellan problemlösning inom matematikämnet och elevers motivation. Dessutom syftar studien till att undersöka vilka svårigheter eleverna uppvisar under problemlösning tillfälle som påverkar deras motivation. LÄS MER
3. Lärares erfarenheter av testbaserat lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att få en inblick i hur samhällskunskapslärare i mellanstadiet som har erfarenhet av testbaserat lärande reflekterar över sitt arbete med testbaserat lärande och hur de beskriver implementeringen av testbaserat lärande i sin undervisning. Den tidigare forskningen tyder på att testbaserat lärande främjar lärande men trots det saknas kunskap om testbaserat lärande bland lärare. LÄS MER
4. ”Man vill ingiva människorna något slags känsla” : - En studie om kritisk pedagogik och etiska förhållningssätt utifrån samhällslärarens roll som förvaltare och underhållare
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Humor, tillsammans med andra etiska förhållningsätt har visat sig vara relevanta i kombination med kritisk pedagogik - 6 stycken samhällslärare vid gymnasiet har i denna uppsats blivit intervjuade och resonerat kring deras roll som förvaltare av samhällskunskapsämnet och underhållare. Bakgrunden visar att elever vid gymnasiet efterfrågar mer engagemang från sina lärare i samhällskunskap, likaså forskare som Dodillet och Lundin (2018) även Hauver (2019) trycker på ett behov hos samhällslärare att våga vara radikala och kritisera etablerade utbildningsstrategier. LÄS MER
5. Lärandestrategier i matematik för elever i de lägre årskurserna : En studie av lågstadielärares och elevers syn på lärandestrategier i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Lärarens val av olika lärandestrategier påverkar elevers lärande. Syftet med detta examensarbete var att undersöka lågstadielärares och elevers syn på och användning av lärandestrategier och hjälpmedel i matematikundervisningen samt hur dessa påverkar elevers lärande. LÄS MER