Sökning: "lärandet i praktiken"
Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser innehållade orden lärandet i praktiken.
1. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER
2. Pedagogiskt länkskapande i praktiken : En didaktisk exemplifiering i systematiska undersökningar i fysik på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to more knowledge about how pedagogical link-making can be used to make the subject content of physics visible in systematic investigations. The method used is a didactic exemplification in a design study, where pupils have been observed in the teaching through audio recording and field notes. LÄS MER
3. Konkretisera mera : En intervjustudiestudie om lärares och specialpedagogers upplevelser av användandet av konkret material i matematikundervisningen på mellanstadiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Allt fler elever får svårigheter i matematikämnet och undervisningen är till stor del läroboksstyrd. Detta gynnar inte alla elever. Undervisningen bör vara mer varierad och innehålla fler uttrycksformer och synliggöras med stöd av konkret material för att tillgodose elevers olika behov. LÄS MER
4. Lärares erfarenheter av skolförbättringsinsatser genom ett kollegialt lärande : En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter och upplevelser av skolförbättringsinsatser genom kollegialt lärande i en kommun
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares erfarenheter av ett skolförbättringsarbete genom ett kollegialt lärande. Studien bygger på en kvalitativ intervjustudie för att ge en detaljerad beskrivning av hur lärare upplever och tolkar skolförbättringsinsatser i praktiken genom ett kollegialt lärande. LÄS MER
5. VFU-handledares lärande och kompentensutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I yrkeslivet krävs ofta en kontinuerlig kompetensutveckling och anpassning till förändringar i omvärlden. Det samma gäller för studie- och yrkesvägledare och ett av examenskraven är att studenten ska kunna identifiera ytterligare kunskapsbehov. LÄS MER