Sökning: "lärares kunskapsbas"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden lärares kunskapsbas.

  1. 1. Lärares upplevelser och reflektioner kring matematiksvårigheter : - En intervjustudie om lärares dagliga arbete kring matematiksvårigheter i med och motgång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Jonsson; Caroline Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogiska perspektiv; generella matematiksvårigheter; specifika matematiksvårigheter; specialpedagogiskt stöd; elever i matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Barns matematiska utveckling börjar redan i spädbarnsåldern. När eleverna kommer till skolan kommer de med skilda förkunskaper, förutsättningar och behov. Utifrån detta bör undervisningen inte utformas lika för alla elever. LÄS MER

  2. 2. Gemensam kunskapsbas eller uppdelad lärarkår? En studie om lärares kompetensutveckling med bakgrund i förstelärarreformen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :David Berner; [2022-10-19]
    Nyckelord :Professional development; profession; professionalization; first teacher reform;

    Sammanfattning : Aim: The aim of this study is to provide information on differences between Swedish first teachers (förstelärare) and teachers’ conditions and opportunities for professional development, and, to analyse what content of professional development they are offered. Theory: The results were analysed using concepts and models from previous research on professions, such as: a definition of profession, governance of professions and the wish to control the process of professionalization. LÄS MER

  3. 3. Lärares digitala kunskapsbas (TPACK) och kompetensutveckling : En studie av läs- och skrivundervisningen i F –3 i en verksamhet med goda digitala grundförutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Emilie Liljedahl; [2021]
    Nyckelord :Digital läs- och skrivundervisning; technological pedagogical content knowledge; TPACK; lärares digitala kompetens;

    Sammanfattning : There are big differences when it comes to access to digital teaching resources between Swedish school units. Previous research indicates that the digital resources that are available in schools are not always integrated into the teaching practice. LÄS MER

  4. 4. Beteendevetenskaplig utbildning –tvärvetenskapens nödvändiga komplexitet : En intervjustudie om lärares uppfattningar ombeteendevetenskaplig utbildning

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mikaela Eliasson; [2020]
    Nyckelord :Beteendevetenskap; pedagogik; ramfaktorer; tvärvetenskap; utbildningsplanering;

    Sammanfattning : Beteendevetenskap är ett utbildningsområde där tvärvetenskapliga angreppssätt används för attstudera mänskligt beteende i olika kontexter. I denna studie utforskades lärares subjektivauppfattningar om beteendevetenskaplig utbildning och dess tvärvetenskapliga natur, med hänsyn tilluppfattningar om studenterna, den egna verksamheten och aktuella samhällsbehov. LÄS MER

  5. 5. Lärares attityd till matematikundervisning.

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Elin Arnerlöv; Angelica Cicek; [2020]
    Nyckelord :mathematics; attitudes; teachers; primary school; matematik; attityder; lärare; grundskola;

    Sammanfattning : Ordet attityd är ett komplext begrepp och kan påverka eleverna på ett omedvetet sätt. Somverksam lärare är det viktigt att bli medveten om vad som kan påverka eleverna för att främjaett positivt lärande. LÄS MER