Sökning: "lärarhögskolan svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden lärarhögskolan svenska.

  1. 1. Hon målar Hon målar en sol : En studie om hur läromedel med inriktning mot läroböcker används i undervisningen i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Institutionen för språkstudier

    Författare :Linn Widell; Gabriella Andersson; [2012]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; lärobok; läromedel;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare arbetar med och använder sig av läromedel i undervisningen i svenska som andraspråk. Studien är kvalitativt utförd och fyra lärare, verksamma vid tre olika skolor i en mellanstor kommun i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares tankar om tvåspråkighet : En studie om likheter och skillnader från två samhällen med olika språk villkor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pia Ahokas; [2012]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; förskola; finska-svenska; förskollärare; Tornedalen;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskollärares tankar och attityder till tvåspråkighet när det gäller att anpassa den pedagogiska verksamheten utifrån tvåspråkiga barns behov. Det handlar även om att jämföra likheter och skillnader mellan förskollärare som kommer från två samhällen med olika språkvillkor. LÄS MER

  3. 3. Duktighetsfenomenet : Ambition, höga krav och stress bland "duktiga tjejer" i den svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Lindgren; [2011]
    Nyckelord :duktiga tjejer; duktighet; duktighetsfenomen; genus; feminin genusposition;

    Sammanfattning : Det råder idag en rad jämställdhetsproblem i den svenska skolan, trots att denna ska arbeta för jämställdhet. Ett flertal studier visar att förväntningarna på tjejer och killar skiljer sig åt samt att tonårstjejers psykiska hälsa och välmående blir allt sämre. LÄS MER

  4. 4. Skolan som samhällsrepresentant : En intervjustudie om lärares erfarenhet gällande inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Ida Léonarde; Kristin Tossavainen; [2011]
    Nyckelord :special pedagogy; neuropsychiatric diagnoses; inclusion; teachers competence; specialpedagogik; neuropsykiatriska diagnoser; inkludering; lärares kompetens; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Ämnet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar valdes eftersom det är aktuellt inom skolans värld. Tidigare forskning har visat att lärares kompetens inom området ofta brister och att den svenska skolan inte alltid lyckas i att vara en skola för alla. LÄS MER

  5. 5. Elevers attityd till religionsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jessica Svensson; Yesenia Espinoza; [2010]
    Nyckelord :attityd; elever; monokulturell; mångkulturell; religionsdidaktik; religionskunskap; religionskunskapsundervisning.;

    Sammanfattning : Under vår utbildning på lärarhögskolan i Malmö med inriktning mot religionsämnet, har vi ofta stött på elever som upplever religion som ett mindre roligt och lågprioriterat ämne. Elever är inte medvetna om varför de behöver läsa religionskunskap i skolan, och intresset finns heller inte där. LÄS MER