Sökning: "lärartäthet"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade ordet lärartäthet.

  1. 6. Demokrati - spelar roll? En studie om demokratiskt värdegrundsarbete i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Sundén; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; Demokratisk värdegrund; Inkludering; Musikundervisning; Samsyn; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Democracy; Democratic values; Inclusion; Music Education; Consensus; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This study aims to explore how music teachers in Sweden work with democratic values. The data for this study was generated through a survey and four interviews. The survey was targeted at students and music teachers from high school, grades 7-9, to upper secondary school. LÄS MER

  2. 7. Förutsättningar och konsekvenser av co-teaching : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Nordenstam; Hulda Fjellström; [2020]
    Nyckelord :co-teaching; undervisningsmetod; stöd och anpassningar; systematisk litteraturstudie; USA;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att öka kunskapen om co-teaching som ett effektivt sätt att organisera undervisningen samt arbetet med elevers stöd och anpassningar. Studien vilar på det sociokulturella perspektivet gällande synen på lärandet samt ideologiskt det specialpedagogiska kritiska perspektivet. LÄS MER

  3. 8. Hur kan vi utmana högpresterande elever i matematik på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Jörnelius; [2020]
    Nyckelord :nivågruppering; acceleration; berikning; högpresterande elever;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ur ett elevperspektiv åskådliggöra huruvida högpresterande elever inom ämnet matematik på högstadiet får tillräckligt med stöd och motivation, samt förslag på hur detta kan förbättras. Genomförandet gjordes utifrån ett fenomenologiskt förhållningssätt med semistrukturerade kvalitativa intervjuer som metod, och utfördes på två olika skolor, en kommunal skola och en friskola. LÄS MER

  4. 9. Inkludering av grundsärskolans elever i grundskolans verksamhet : En intervjustudie om grundskollärares uppfattningar om inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Marklund; [2016]
    Nyckelord :Inclusion; compulsory schools for pupils with learning disabilities; compulsory school; intellectual disability.; Inkludering; grundsärskola; grundskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka grundskollärarens uppfattningar av inkludering av grundsärskolans elever i grundskolans verksamhet. Frågeställningarna är; vilka möjligheter, utmaningar och framgångsfaktorer ser grundskolelärare angående inkludering av grundsärskolans elever i grundskolans verksamhet? Studien är en kvalitativ studie där sex semistrukturerade intervjuer genomförs med grundskollärare med erfarenhet av inkludering av grundsärskolans elever i grundskolans verksamhet från förskoleklass upp till årskurs sex. LÄS MER

  5. 10. Malmöelevers förutsättningar i grundskolan - En kvalitativ komparativ analys [QCA] omskolresursers betydelseutifrån malmöelevers socioekonomiskabakgrundsfaktorerförPISA-resultateni årskurs 9

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Johanna Thornberg; [2016]
    Nyckelord :socioeconomic background; class; school resources; PISA-results; Qualitative Comparative Analysis [QCA];

    Sammanfattning : I studien har 12 elevgrupper från 10 kommunala skolor i Malmö studerats statistiskt frånläsåren 2005/06 till 2013/14. Utifrån elevernas socioekonomiska bakgrund undersöktes effekten av skolornas resursutbud för PISA-resultaten i årskurs 9. LÄS MER