Sökning: "lärarutbildningen stockholms universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden lärarutbildningen stockholms universitet.

  1. 1. En diskursanalys av hur det talas om orosanmälningar i svenska förskolor : - Ett räddningsarbete eller ett stort svek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ann Hansen; Hanna Fielding; [2023]
    Nyckelord :förskoledidaktik; orosanmälan; diskursanalys; diskurs; förskola; förskollärare; socialtjänst; anmälningsplikt; barn som far illa; förgivettagande; dialog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare i svenska förskolor talar om processen kring att göra orosanmälningar. Det som undersöks i studien är vilka diskurser som råder i den kontext i vilken förskollärarna är verksamma och hur dessa diskurser kan komma att påverka förskollärarnas uppfattning om hur de bör agera vid misstanke om att ett barn riskerar att fara illa. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärares self-efficacy efter avslutad lärarutbildning : En kvalitativ studie av fyra nyexaminerade matematiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Bianca Tvrtkovic; [2022]
    Nyckelord :Self-efficacy; nyexaminerad; matematiklärare; lärarutbildning; classroom management; student engagement; instructional strategies.;

    Sammanfattning : Det är vanligt att nyexaminerade lärare upplever osäkerheter och en låg känsla av förberedelse under de första yrkesverksamma åren. Detta är oroväckande då lärares känsla av kontroll i klassrummet och deras upplevda säkerheter inte bara påverkar hur stressade de är på arbetsplatsen, men även elevers prestationer. LÄS MER

  3. 3. Matematiklärares self-efficacy efter avslutad lärarutbildning : En kvalitativ studie av fyra nyexaminerade matematiklärare

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Bianca Tvrtkovic; [2022]
    Nyckelord :Self-efficacy; nyexaminerad; matematiklärare; lärarutbildning; classroom management; student engagement; instructional strategies.;

    Sammanfattning : Det är vanligt att nyexaminerade lärare upplever osäkerheter och en låg känsla av förberedelse under de första yrkesverksamma åren. Detta är oroväckande då lärares känsla av kontroll i klassrummet och deras upplevda säkerheter inte bara påverkar hur stressade de är på arbetsplatsen, men även elevers prestationer. LÄS MER

  4. 4. Sikta mot stjärnorna : En kvalitativ intervjustudie om några lärares val av arbetsmetod för att främja yngre elevers förståelse för astronomiska begrepp och fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Angelica Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Lärare; förståelse; utmaningar; astronomiundervisning; astronomiska fenomen; metoder; astronomiska begrepp; abstrakt;

    Sammanfattning : Ämnet astronomi upplevs ofta som svårt och abstrakt för de flesta människor och därför är det ett komplext ämne att undervisa om, i synnerhet för yngre elever. Det ställer höga krav på svenska lågstadielärares ämneskunskaper och även deras didaktiska kompetenser. LÄS MER

  5. 5. Nya matematiklärares arbete med inkludering av alla elever

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Mohamoud Sh Noor Mohamoud; [2021]
    Nyckelord :Inkludering av alla elever; kritisk diskursanalys; matematikdidaktik; sociopolitiskt perspektiv; nya matematiklärare;

    Sammanfattning : Inkludering är ett omstritt begreppet i den svenska skoldebatten. Vissa politiker och debattörer menar att inkludering har gått för långt andra menar att det handlar om missförstånd om vad inkludering är. LÄS MER