Sökning: "lärmiljö och språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden lärmiljö och språkutveckling.

  1. 1. Den fria lekens betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur den fria leken i förskolan kan vara främjande för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Bönström; Maria Fjellman; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; lekresponsiv undervisning; lärmiljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i relation till fri lek i förskolan, samt hur den fria leken kan vara främjande för barns språkutveckling. I studien används en kalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod har utförts. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolans tambur - En kvalitativ studie om möjligheter till språklärande i tamburen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Felicia Reinhardt; Helen Lindersson; Elin Gustavsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Språkutveckling; Kommunikation; Förskolans tambur och Lärmiljö;

    Sammanfattning : Barn tillbringar mycket tid i förskolan och i dagens samhälle går de flesta barn i förskolan och börjar redan i tidig ålder. Utbildning skall ske under hela dagen och inte bara under planerade aktiviteter. Språket utgör ett centralt verktyg för barns lärande och kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om undervisning av flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rasmiya Ahmed; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; learning environment; language development and pre-school; Flerspråkighet; lärandemiljö; språkutveckling och förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie handlar om flerspråkighet i förskolan. Sju förskollärare intervjuades om deras undervisning med flerspråkiga barn. Resultatet visar att de arbetar med flerspråkighet i förskolan i syfte att främja språkutveckling både i svenska och på barnets modersmål. LÄS MER

  4. 4. Barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om lärmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Birgitta Lord; Emilia Johansson; [2023]
    Nyckelord :present teacher; language development; learning environment; interplay; närvarande pedagog; språkutveckling; lärmiljö och samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas synsätt på hur lärmiljöer i förskolan stimulerar barns språkutveckling, samt hur förskollärarna talar om hur de arbetar för att skapa lärmiljöer som bidrar till att barn utvecklas i sin språkutveckling. Den valda metoden i studien är en kvalitativ metod med semistrukturerad intervju där urvalspersonerna består av fem verksamma förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga barn i förskolan : En kvalitativ studie angående hur pedagogerna tänker kring flerspråkighet och de arbetsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Inam Abbas; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskolans utveckling; pedagog; arbetsmetoder; synsätt; förutsättningar och språk.;

    Sammanfattning : Språk- och språkutveckling är en viktig del i förskolans arbete, i barns lärande och utveckling. Med tanke på att språk är en essentiell del av identitet, kommunikation och gemenskap är det viktigt för barn att kunna utveckla den färdigheten. LÄS MER