Sökning: "läroplan; friskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läroplan; friskola.

  1. 1. Elevers uppfattningar om lässtrategier och läsdebut : en kvalitativ studie utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Batool Abbas; Carolin Dahlbom; [2018]
    Nyckelord :Lässtrategier; elevers uppfattningar; fenomen; livsvärld; subjekt; kunskap och erfarenheter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt den svenska läroplanen, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Skolverket, 2017) ska elever lära sig olika sorters strategier som de kan ha användning av på olika sätt vid läsning. Tidigare forskning visar att elever använder sig av ett antal olika lässtrategier, men inte alltid så medvetet. LÄS MER

  2. 2. Religionsfrihet och religiösa friskolor : - en studie i hur barns religionsfrihet tolkas i skollag och läroplaner

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Karlsson; [2012]
    Nyckelord :religionsfrihet; barn; religiösa friskolor; skollag; läroplan; autonomi; frihet; religion; traditionsmodell; tankefrihetsmodell; livstolkningsmodell;

    Sammanfattning : Det råder stor enighet i samhället om att religionsfrihet är viktigt men åsikterna går stundom isär om vad denna frihet i praktiken ska innebära. Debatten kring de religiösa friskolorna är ett tydligt exempel på detta. LÄS MER

  3. 3. Att byta styrdokument: En studie om hur Läroplan för gymnasieskola 2011 påverkar undervisningen och betygsättningen i och statusen för kursen Instrument eller sång

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Pontus Lundberg; [2012]
    Nyckelord :curriculum; music grading; music teaching; instrument; status; bedömning av musik; betygsättning av musik; Gy 11; kursplan; läroplan; musikundervisning; lärarstatus; instrument eller sång.; Performing Arts;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to study how the teaching and grading of the course instrument or singing correspond with the curriculum for upper secondary school 2011 and if it has meant that the teachers have changed their pedagogical work. My aim is also to find out if the new curriculum brought any change to the status of the course and the teacher’s role. LÄS MER

  4. 4. Drama : En kvalitativ intervjustudie om drama som arbetssätt inom skolan och fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Filosofiska fakulteten

    Författare :Nina Sander; [2012]
    Nyckelord :drama;

    Sammanfattning : Denna studie belyser hur pedagoger och annan personal inom skolan och fritidshem använder sig av drama som arbetsverktyg. Teoriöversikten innefattar hur dramapedagogiken uppstått, hur olika forskare ser på drama och skolverkets läroplan (2011). Studiens resultat visar att de intervjuade informanterna använder sig av drama på olika sätt. LÄS MER

  5. 5. Att läsa och skriva – En mänsklig rättighet

    C-uppsats,

    Författare :Anna Nilsson; Emma Göransson; [2010]
    Nyckelord :Läsa; Skriva; Undervisnings metoder;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med vår studie är att ge både läsare och oss själva en inblick i hur man ute påskolorna jobbar med läs- och skrivinlärning. Vi vill med denna studie fördjupa oss i olika läs- ochskrivinlärningsmetoder och se närmare på olika typer av teorier kring ämnet. LÄS MER