Sökning: "betygsättning av musik"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden betygsättning av musik.

  1. 1. Musik i grundsärskolan : en kvalitativ undersökning av lärares anpassningar i undervisningen 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ida Sjögren; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; särskola; anpassningar; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur musiklärare beskriver att de arbetar för att anpassa musikundervisningen för grundsärskolans elever. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med fyra musiklärare inom grundsärskolan, och empirin analyserades med en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Kan man få A i musik genom att spela Blinka lilla stjärna?! : Bedömning och betygssättning av enkla melodier är den likvärdig?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Niclas Johansson; [2022]
    Nyckelord :Music education; assessment; grading; equivalent assessment; junior high school; Musikundervisning; bedömning; betygsättning; likvärdig bedömning; grundskola; åk 9;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva variationen i hur musiklärare tolkar kunskapskrav i sin bedömning. Fokus ligger på hur de bedömer kraven på tajming i enkla melodier. Mitt mål var att undersöka om bedömningarna var likvärdiga, eller om inte vad som skilde bedömningarna åt. LÄS MER

  3. 3. Sambedömning som strategi för musiklärarens likvärdiga betyg och bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Jensen; [2022]
    Nyckelord :Sambedömning; strategi; betyg; musik; musiklärare; bedömningspraktik; likvärdighet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge about what strategies music teachers use to increase the equivalence of assessment and grading in the subject of music in primary school. A qualitative research method has been used with semi-structured interviews of seven music teachers who work as music teachers in primary schools. LÄS MER

  4. 4. Målbrottet i grundskolans musikundervisning : En studie om musiklärares förhållningssätt till målbrottet

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Frida Johansson; [2022]
    Nyckelord :målbrott sång sångpedagogik;

    Sammanfattning : Under tonåren går både pojkar och flickor igenom målbrottet. Under denna tid ska de delta i grundskolans musikundervisning där sång i grupp är en del av läroplanens centrala innehåll samt ett av kunskapskraven för ett godkänt betyg i ämnet musik (Skolverket, 2011). LÄS MER

  5. 5. Gymnasielärarens betygsättning i musik. En studie om hur musiklärare arbetar med och påverkas av betyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Adam Ekholm; [2018]
    Nyckelord :Musik; Musikundervisning; Undervisning; Betyg; Bedömning; Påverkan; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Music; Music Education; Teaching; Grades; Assessment; Impact; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som blivande gymnasielärare i ämnet musik har intresset för betyg, dess påverkan och betydelse för yrket, skapat denna uppsats. Därför är syftet med studien att undersöka hur betyg på gymnasiet påverkar musiklärarens undervisning. LÄS MER