Sökning: "läroplaner 1962"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden läroplaner 1962.

  1. 6. Den funktionella samhällsmedborgaren : en diskursanalys av läroplanernas syn på fostran inom Idrott och hälsa från 1962–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Thérèse Lindberg; Emilia Liebendörfer; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; physical education; dicipline; Idrott; gymnastik; Läroplan; läroplansteori; fostran; diskursanalys; idrott och hälsa; skolidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studies syfte var att analysera den svenska skolans läroplaner under perioden 1962–2022, där vi mer specifikt avsåg att analysera vad som uttrycks om eleven som en funktionell samhällsmedborgare inom ämnet idrott och hälsa: Vilka centrala begrepp och värdeord används i läroplanerna över tid? Vilka egenskaper, utöver fysiska förmågor, lyfts fram i kursplanen ämnet idrott och hälsa? Utmärks utformningen av kursplanen i idrott och hälsa av kontinuitet eller förändring över tid? Teori och metod Användandet av en diskursanalys ser vi både som teori och metod för vår studie. Då det finns en mängd olika diskurser har vi valt att använda oss av kritisk diskursanalys kopplat till Faircloughs analysmodells tre olika nivåer. LÄS MER

  2. 7. Slöjdkärringen är schysst : En kvalitativ intervjustudie av seniora textilslöjdlärares upplevelser av status och relationer i textilslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Lindberg; Kajsa Wittboldt; [2022]
    Nyckelord :Läroplan; styrdokument; lärarroller;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka hur seniora textilslöjdslärare har upplevt att deras relationer till eleverna samt hur textilslöjdens status har varit och förändrats i skolan från och med att det infördes i skolan 1962, exempelvis i och med nya läroplaner eller samhällsförändringar. Empirin har inhämtats under enskilda intervjuer med åtta seniora textilslöjdslärare och därefter analyserats tematiskt. LÄS MER

  3. 8. Gemenskap & individualism

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Froila Flórez Toscano; [2020-09-15]
    Nyckelord :bildning; diskurs; gemenskap; individualism; läroplaner;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka gemenskaplighet och individualism i den svenska grundskoleläroplansdiskursen 1962–2011. Studien har som syfte att identifiera en generell diskursiv förskjutning, dess kännetecken, och hur dessa kan förstås i den svenska samhälleliga kontexten utifrån tidigare akademisk forskning, med Tönnies teoretiska perspektiv om gemenskap och individualism som utgångspunkt. LÄS MER

  4. 9. Miljö och hållbarhet i slöjdundervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tim Linderholm; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Utifrån tanken om att miljöfrågor är både viktigare och mer aktuella än någonsin, syftar arbetet till att kartlägga hur miljö- och hållbarhetsaspekter formulerats i de svenska läroplanernas allmänna del och slöjdämnets kursplan från och med införandet av grundskolesystemet 1962 fram till det förslag på en reviderad kursplan som Skolverket lade fram hösten 2019. De utgivna läroplanerna har getts en kortfattad beskrivning där förändringar gällande skolans verksamhet och slöjdämnets karaktär redogjorts för. LÄS MER

  5. 10. Kön och genus i grundskolans kursplaner: En kritisk diskursanalys med fokus på musikämnet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johanna Antonsson; [2020]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational science; Music education; Genus; Kön; Läroplan; Musikundervisning; Curriculum; Gender; Sex; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Grundskolan i Sverige har sedan 1962 haft den form den har idag och innehållet har styrts av läroplaner och kursplaner. De har förnyats och omformulerats under åren och Sverige har hittills haft fem olika läroplaner. I denna uppsats har jag undersökt diskursen gällande kön och genus med fokus på musikämnet i läroplaner och kursplaner. LÄS MER