Sökning: "läroplaner 1962"
Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden läroplaner 1962.
21. Lärare om eller i värden? : En diskursanalys av de svenska läroplanerna
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The aim of this essay is to analyze the change in discourse regarding meta ethics and the use of the term freedom in the Swedish curriculums (läroplaner) between 1962 and 2011 and how this effects the role of the teacher. With a discourse analyze inspired by Foucault I have attempted to answer these questions relying on different philosophic theories regarding meta ethics and freedom. LÄS MER
22. Läroplanernas och geografiämnets förändring i skolan. : En studie av olika läroplansförändringar och geografiläraresupplevelser av dem.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikationSammanfattning : Den här rapporten tittar på innehållet i de läroplaner som funnits i den svenska grundskolan, från den första som kom 1962 till dagens som infördes 2011.Den behandlar också ämnet geografi, hur ämnets innehåll sett ut och förändrats över den här tiden samt intervjuer med verksamma lärare. LÄS MER
23. Från Kristendomskunskap till Religionskunskap : En studie av religionsämnets förändring i den svenska grundskolan från 1962 fram till idag speglat i läroplanerna
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur religionsundervisningen i kursplanerna har förändrats från Lgr 62 fram till den nya läroplanen Lgr 11. Den belyser innehållet i alla läroplaner och ger en djupdykning i kristendomsämnet i religionsundervisningen. LÄS MER
24. Mångkultur i skolan, något nytt? : En kvalitativ dokumentanalys av den svenska nioåriga grundskolans läroplaner.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att undersöka den förändring som skett i grundskolans läroplaner mellan 1962-2011, vad gäller formuleringar om och kring arbetet med mångkultur. Syftet har besvarats genom frågeställningarna: Vad utmärker de enskilda läroplanernas synsätt på mångkultur? Vilka förändringar har skett i grundskolans läroplaner under de senaste femtio åren, vad gäller synsättet på mångkultur? Metoden som använts för att komma fram till ett resultat var av kvalitativ art. LÄS MER
25. Att utbilda för och i demokrati : Framskrivningen av grundskolans demokratiuppdrag från 1962 till 2011
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar demokratidiskursen som den framskrivs i grundskolans läroplaner från 1962 till 2011. Syftet är att granska betoningar, skillnader och likheter ur två aspekter, demokratiuppdraget som innehåll och demokratiuppdraget som process, samt hur dessa relaterar till politisk och samhällelig utveckling över tid. LÄS MER