Sökning: "läroplanskoder"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade ordet läroplanskoder.

  1. 16. Jämförande analys av särskolans läroplaner 1990 och 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ulrika Svensson; [2017]
    Nyckelord :Läroplansanalys; Läroplan för grundsärskolan 2011; Läroplan för den obligatoriska särskolan; nivåmodellen; läroplansteori; läroplanskod;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att jämföra Läroplan för den obligatoriska särskolan med Läroplan för grundsärskolan 2011 genom en dokumentanalys och användandet av nivåmodellen utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv. Resultatet visar att Läroplan för grundsärskolan 2011 är mer kunskapsbetonad, dessutom är den mer kortfattad och fokuserad i sin formulering i jämförelse med Läroplan för den obligatoriska särskolan som i sina skrivningar tar med förklaringar, beskrivningar och motiveringar. LÄS MER

  2. 17. IPads i undervisningen Ett digitalt skolutvecklingsprojekt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Parthéna Nikitidou; [2016-12-23]
    Nyckelord :läroplansteori; skolutvecklingsprojekt; 1:1; en dator per elev; IT-satsning; digitala medier; iPads;

    Sammanfattning : Syfte I studien har ett skolutvecklingsprojekt med införande av iPads i skolor studerats. Syftet med det här arbetet har varit att försöka förstå hur en satsning med 1:1 går till och undersöka bakomliggande motiv till satsningen, som är gjord i en multikulturell stadsdel med låg medelinkomst och hög arbetslöshet. LÄS MER

  3. 18. Att lära känna dig själv, din granne och din grannes granne. : En kvalitativ studie om religionsundervisningen i den Kurdiska regionen i norra Irak

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Rojin Tamar; [2016]
    Nyckelord :Islam; religionsundervisning; Kurdistan; kristendom; yazidism; lärare; klassrum;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka en konfessionell religionsundervisning. Staten som undersökts är regionen Kurdistan i norra Irak. Religionslärare har intervjuats för att undersöka hur de resonerar kring religionsämnet, även observationer av hur lärarna undervisar i praktiken har utförts. LÄS MER

  4. 19. Kunskapsuppdraget vs demokratiuppdraget : En studie av grundskollärares syn på skolans och lärarens roller och uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gajane Shabandari; [2015]
    Nyckelord :läroplansteori; grundskollärare; intervju; enkät; kunskap; fostran; demokrati.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra verksamma grundskollärares syn på skolans roll och uppdrag i samhället, relationen mellan skolans kunskapsuppdrag och demokratiuppdrag samt lärarens roll och uppdrag i skolan i relation till aktuella styrdokument. Forskningsfrågorna för studien är följande: ● Hur ser verksamma grundskollärare på skolans roll och uppdrag i samhället? ● Hur ser dessa lärare på skolans kunskapsuppdrag respektive demokratiuppdrag? ● Hur ser dessa lärare på lärarens roll och uppdrag i skolan? ● Hur förhåller sig lärarnas uttalanden till Lgr 11 och Skollagen? För att besvara dessa frågor har det gjorts kvalitativa intervjuer av fem verksamma grundskollärare samt en webbenkät för att få fram lärares åsikter, detta utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 20. Miljö och hållbar utveckling i läroplanen : En diskursanalys av Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Grönkvist; [2015]
    Nyckelord :diskursteori; diskursanalys; utbildning; skola; politik; hållbar utveckling; miljö; läroplansteori.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en diskursanalys av läroplanerna Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11. Det syftar till att undersöka mening och betydelsebildning kring begreppen miljö och hållbar utveckling i läroplanen, samt att undersöka hur detta har förändrats efter att begreppet hållbar utveckling myntades i samband med Brundtlandskommissionen 1987. LÄS MER