Sökning: "läs- och skrivkunnighet"
Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden läs- och skrivkunnighet.
21. NO-undervisningens relevans för andraspråkselever : En systematisk litteraturstudie om hur NO-undervisningkan stödja andraspråkselevers språk- ochkunskapsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att få kunskap om hur och på vilka sätt NOundervisningenkan stödja andraspråkselever i årskurs 1-6 i deras språkutveckling samt derasutveckling av kunskaper i naturvetenskap. Studiens design är en systematisk litteraturstudie därrelevant forskning har sökts med hjälp av databaserna ERIC, avhandlingar. LÄS MER
22. Opportunities, constraints and challenges to the introduction of ICT services for sustainable agricultural development in West Bengal, India
Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)Sammanfattning : The application of information and communication technology (ICT) in socioeconomic development often referred to as “ICT for development” (ICT4D) is an increasingly relevant concern both academically as well as within development organisations on all levels. This master thesis project has explored opportunities, constraints and challenges to designing and implementing mobile phone based ICT services for an organisation working with sustainable agricultural development in West Bengal, India. LÄS MER
23. Bondesamhället och skriftkulturen : En studie över hur skriftligheten gestaltar sig på tinget i Jämtland 1634-1690
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur skriftligheten gestaltar sig över tid på tinget i Jämtland under tre tidsnedslag (1634-1636, 1649-1665 och 1688-1690) i 1600-talet. Det finns två anledningar till det: Dels en hypotes om att skriftligheten i Jämtland, i strid med den gängse bilden av Norrland som ett efterblivet bondesamhälle, redan tidigt var utbredd och dels att tidigare studier inom läs- och skrivkunnighetsforskningen, även om de har tagit som utgångspunkt att samhället under tidigmodern tid genomgick en förskriftligandeprocess, uteslutande har fokuserat på aktörernas läs- och skrivkunnighet och inte studerat själva förskriftligandet som sådant. LÄS MER
24. IKT i grundskolan – en kvalitativ undersökning om lärares resonemang kring IKT
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningVår ambition med denna studie har, mot bakgrund av den teknologiska utvecklingen i samhället,varit att undersöka lärares resonemang kring användningen av IKT i undervisningen samt hurlärarna resonerar kring möjligheter och begränsningar av att använda IKT i undervisningen. Vi harvalt att undersöka detta ur ett professionsteoretiskt perspektiv. LÄS MER
25. The Politics of Literacy in Sweden 1949–2013 : A Governmentality Studies Perspective
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : The aim of this master’s thesis is to trace examples of political rationality and governmental technologies in a selection of final reports of Swedish Public State Inquiries (SOU) where literacy and related concepts are fea-tured. I make use of the governmentality studies perspective developed by Nikolas Rose and colleagues. LÄS MER