Sökning: "läs-och skrivinlärning metoder"

Visar resultat 21 - 25 av 144 uppsatser innehållade orden läs-och skrivinlärning metoder.

  1. 21. Att stödja eleverna till framgång : En studie av hur lärare arbetar med att stödja elever med läs- och skrivsvårigheter i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Jonasdottir; Emma Fernros; [2019]
    Nyckelord :Kompetens; läs- och skrivinlärning; metoder; förebyggande arbetssätt; läs- och skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; individanpassning; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur verksamma lärare i Sverige arbetar med att stödja elever med läs- och skrivsvårigheter i åk F-3. Vi genomförde en kvantitativ studie genom att informanter svarade på ett elektroniskt enkätformulär samt kompletterade vi materialet med ett par intervjuer, och därmed fick studien både en kvantitativ och en kvalitativ ansats. LÄS MER

  2. 22. Jämförelse av elevtexter : - Metoden ASL jämfört med traditionell läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Larsson; [2019]
    Nyckelord :ASL; Att skriva sig till läsning; grundskola; jämförelse; narrativ text; traditionella läs- och skrivinlärningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra narrativa texter producerade av elever i årskurs 3 undervisade efter traditionella läs- och skrivinlärningsmetoder, med elever undervisade i enlighet med metoden ASL. Eleverna producerade två texter vardera, en med datorn och en med pennan som skrivverktyg. LÄS MER

  3. 23. Undervisningsmetodernas inverkan på elevernas läs- och skrivinlärning : En jämförande studie av metoderna Att skriva sig till läsning och traditionell undervisningsform i ämnet svenska, årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilia Blom; Helen Källdin; [2019]
    Nyckelord :ASL; traditionell undervisning; IKT; digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivfärdigheter; motivation; inkludering; kommunikation och sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Samhällets utveckling och teknikens framfart ställer allt högre krav på skolan. Det innebär att skolans undervisning måste anpassas efter samhällets efterfrågan. Idag är det lika viktigt för eleverna att behärska digital teknik, såväl som att läsa och skriva. LÄS MER

  4. 24. Pedagogernas roll i förskolebarnens läs- och skrivutveckling. : En studie om hur förskolepedagogerna arbetar med skriftspråk i förskolan, samt hur de ser på sin roll i att främja barnens lärande inom detta område.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Madelene Thorstensson; [2018]
    Nyckelord :Written language; children; teacher; alphabet; reading; writing; Skriftspråk; barn; pedagog; alfabet; läsinlärning; skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning har varit att ta reda på hur förskolepedagoger arbetar med att utveckla barns läs- och skrivinlärning. Jag ville ta reda på hur pedagoger främjar denna inlärning, samt hur de ser på sin roll i lärandet. LÄS MER

  5. 25. Dyslektikers kreativitet i samspel med kunskap : Att arbeta med estetiska ämnen för att nå framgång och utveckling

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Yaakob Saliba; Tim Ellsén; [2018]
    Nyckelord :Dyslexi; estetiska ämnen; läs- och skrivsvårigheter; självförtroende; självkänsla och fonologisk medvetenhet.;

    Sammanfattning : Dyslektiker har en fallenhet för att tänka visuellt istället för att tänka alfabetiskt. Genom att ha detta i åtanke kan en lärare använda sig av estetiska ämnen för att underlätta för en dyslektikers läs- och skrivinlärning. Musik hjälper elever med deras språkförståelse, fonologiska medvetenhet och läsinlärning. LÄS MER