Sökning: "läs-och skrivinlärning metoder"
Visar resultat 6 - 10 av 144 uppsatser innehållade orden läs-och skrivinlärning metoder.
6. Framgångsfaktorer och metoder för läs- och skrivinlärning i årskurs 1 : En kvalitativ studie om lärares synpunkter på främjandet av den tidiga läs- och skrivinlärningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna studie har åtta verksamma och behöriga lärare intervjuats om deras arbete med läs- och skrivinlärning i årskurs 1. Syftet har varit att ta reda på vilket undervisningssätt och inlärningsmetoder de förespråkar, samt vilka faktorer de anser främjar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER
7. Läs- och skrivinlärning : En studie av arbetet med möjligheter och hinder i elevers tidiga läs- och skrivinlärning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien handlar om vikten av språklig medvetenhet för elevers tidiga läs- och skrivinlärning. Studien ger en inblick i vilka hinder som elever kan ha när de ska lära sig läsa och skriva. LÄS MER
8. "Bästa starten - ett annat sätt att tänka undervisning" : Utveckling av klassrumsstruktur med stöd av Elevhälsoteam
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera möjliga framgångsfaktorer och utmaningar i lärares och speciallärares arbeten med elevernas läs- och skrivinlärning i projektet Bästa starten. Syftet är också att undersöka hur EHT kan stödja arbetet i klassrummet samt hur speciallärares kompetens tillvaratas i projektet. LÄS MER
9. Digitala verktyg i tidig läs- och skrivinlärning i förskoleklass och årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Dagens samhälle har ett stort informationsflöde genom den digitalisering som är gjord och som ständigt är under utveckling. I denna digitalisering finns det många olika användningsområden och i skolan finns det många ämnen med olika arbetssätt. LÄS MER
10. Läs- och skrivinlärning : Svenska lärares erfarenheter av metoder och hinder på lågstadiet.
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att ge fördjupad kunskap om vilka metoder och läromedel som används inom läs- och skrivinlärningen i svenska skolor, samt vilka erfarenheter lågstadielärare har av läs och- skrivinlärning och vilka hinder de kan mötas av. Studien behandlade två frågeställningar där den första var: Vilka metoder och läromedel används huvudsakligen av lågstadielärare inom läs- och skrivinlärningen? Och den andra: Vilka hinder upplevs finnas inom läs- och skrivinlärning på lågstadiet, och vilka förebyggande insatser görs för att minimera dessa? För att besvara dessa frågeställningar gjordes en enkätundersökning där 62 lågstadielärare valde att delta. LÄS MER