Sökning: "läsa teorier"

Visar resultat 6 - 10 av 240 uppsatser innehållade orden läsa teorier.

  1. 6. Att föreställa sig andra komplext : En litterär studie i hur John Greens Pappersstäder kan kopplas till värdegrunsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lara-Theresa Luthardt; [2023]
    Nyckelord :Berättare; identitet; John Green; narratologi; Pappersstäder; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Att föreställa sig andra som komplexa kan vara svårt men det är viktigt i värdegrundsarbetet i grundskolans svenskämne. En text som Pappersstäder (2008) kan vara behjälplig i ett sådant arbete eftersom författaren John Green tog sig an uppgiften att skriva den med detta tema i åtanke. LÄS MER

  2. 7. Analog och digital läsning vid tematisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Aunér; Salén Cecilia; [2023]
    Nyckelord :Analog läsning; digital läsning; tematisk undervisning; fokus; koncentration; intresse;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen ändrar om landskapet för lärare och elever. Skolorna måste ställa om hur undervisningen bedrivs där alltmer läromedel blir digitalt. Det ställs frågor kring effekterna på elevers lärande och läsning. Forskning på området visar på såväl positiva som negativa effekter av den ökade digitaliseringen. LÄS MER

  3. 8. "Varför säger man inte bara att man springer?" : En undersökande fallstudie om metakognitionens betydelse för språk- och läsförståelse ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carin Welin; Caroline Erixon Wennersten; [2023]
    Nyckelord :KASAM; läsförståelse; läsförståelsestrategier; metakognition; ordförråd; språkförståelse;

    Sammanfattning : Ett av skolans viktigaste uppdrag är att lära elever att läsa i syfte att de ska vara en del av den samhälleliga gemenskapen samt att kunna läsa för att lära. Trots detta sjunker läsförståelsen hos elever i svensk skola och gapet mellan högpresterande och lågpresterande elever ökar. LÄS MER

  4. 9. Omsorgsetik; är det möjligt? : En kvalitativ studie om förskollärarens relationella kompetens i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linn Ronge Broström; [2023]
    Nyckelord :Relationell kompetens; Omsorgsetik; Förskola;

    Sammanfattning : Med denna studie ville jag undersöka och belysa hur förskollärares relationella kompetens kommer till uttryck i olika omsorgssituationer. Baserat på en kvalitativ metod har fyra förskollärare fått läsa tre olika fallbeskrivningar på vardagsnära situationer på förskolan. LÄS MER

  5. 10. Den industriella RE-kreationen : att läsa, förstå och förstärka vär(l)den genom platsspecifik analys och gestaltning av Malmö industrihamn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Kerstin Lindberg; Emma Nygren; [2023]
    Nyckelord :industrimiljö; rekreation; ekologi; natur; landskapsfenomenologi; natur-människa-relationen; antropocen;

    Sammanfattning : Dualistiska västerländska tankesättet som separerar det mänskliga från det icke-mänskliga kan ses som roten till den pågående miljökrisen. Inom stadsplanering är förtätning och funktionsblandning de dominerande sätten för att hantera stadsutbredningens negativa effekter. LÄS MER