Sökning: "läsgrupp"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet läsgrupp.

  1. 1. Spindelmannen och moralen : De känslomässiga och moraliska aspekterna hos Spindelmannen och hans antagonister - och hur de kan påverka läsaren

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jacob Wollentz; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På grund av Marvels Cinematic Universe (MCU) har serietidningskaraktärers popularitet förnyats och blivit en blomstrande industri. Superhjältekläder och andra kringprodukter blev lukrativa affärer. Populära serietidningar filmatiserades för TV, bio och streamingtjänster där målgruppen främst var barn och unga. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på högläsning : Passivt lyssnade eller aktivtmedskapande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Strågefors; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; högläsning; språkutveckling; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskolans läroplan anger att förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera barns språkutveckling, samt ansvara för att de utvecklar ett intresse för skriftspråket och för bilder och texter. Forskning visar dessutom på goda samband mellan regelbunden och medveten högläsning, och på barns utvecklande av sitt ordförråd och sin förmåga att återberätta texter. LÄS MER

  3. 3. Metoder för läsning : En studie om att läsa och följa upp litteratur på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Gardstig; [2018]
    Nyckelord :Reading; literature; literature teaching; follow-up; elementary school; middle school; Läsning; litteratur; litteraturundervisning; uppföljning; grundskola; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Studien är en fenomenologisk studie som belyser lärares uppfattning om sin litteraturundervisning på mellanstadiet. Syftet är att genom enkäter och intervjuer ta reda på vilka arbetssätt som lärare använder vid läsning, hur arbetet med litteratur följs upp, hur användandet av litteratur skiljer sig mellan de olika årskurserna samt hur läraren motiverar sina arbetssätt som de använder vid litteraturundervisning. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i årskurserna F-3 : Sex lärare resonerar om högläsningensbetydelse för elevers språkutveckling.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cathrine Wikström; [2018]
    Nyckelord :reading aloud; reading comprehension; reading strategies; Högläsning; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : Inledning: Svenska elevers läsförståelse är ständigt ett aktuellt ämne och i studien undersökslärares syn på sin egen samt elevers högläsning. Läsförståelsens innebörd har ökat i takt medsamhällets krav på att människor ska kunna läsa olika slags texter för olika tillfällen. LÄS MER

  5. 5. Grupparbete eller studiegrupp? : En kvalitativ studie om universitetsstudenters uppfattningar om gruppbaserat lärande.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabina Hedefalk; Eleonor Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :grupparbete; gruppbaserat lärande; gruppstorlek; studiegrupp.;

    Sammanfattning : Vetenskaplig forskning påvisar att grupparbeten som undervisningsmetod har många fördelar för lärandet. Men forskningen indikerar också att det finns ett behov att djupare studera individuella uppfattningar kring grupparbeten, då det råder skilda uppfattningar om vad som är positivt och negativt för lärandet med grupparbete. LÄS MER