Sökning: "läsintresse"

Visar resultat 16 - 20 av 217 uppsatser innehållade ordet läsintresse.

  1. 16. Att främja lärande och läsintresse : Svensklärare på gymnasiets och skolbibliotekariers syn på samverkan i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sofia Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the attitudes and experiences of Swedish teachers and school librarians regarding collaboration to promote students' learning and reading interest. The purpose is also to investigate what perception Swedish teachers have of the school librarian's role and duties. LÄS MER

  2. 17. ”Utan motivation är det svårt att komma framåt” : En studie om läsfrämjande arbete i årskurs 4–6 på Åland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mia Grönlund; Amanda Widberg; [2023]
    Nyckelord :läsmotivation; läsintresse; läsutveckling; läsfrämjande; läsmängd; lärarens roll; självbestämmandeteorin; inre motivation; sociokulturellt perspektiv; mellanstadiet; årskurs 4–6; arbetssätt; arbetsmetoder; påverkansfaktorer; läsundervisning.;

    Sammanfattning : Vi har i denna forskningsstudie undersökt påverkansfaktorer och arbetssätt för läsmotivation och läsutveckling i årskurs 4–6 på Åland. Detta har vi gjort genom att utföra en undersökning ur både lärar- och elevperspektiv via en metodkombination av kvalitativ intervju och kvantitativ enkät. LÄS MER

  3. 18. Gemensam och enskild läsning i årskurs 1–3 : En kvalitativ studie om elevers läslust i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Randa Al Kas Alias; Chloé Caummy; [2023]
    Nyckelord :enskild läsning; gemensam läsning; läslust; läsmiljö; läsmotivation; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om 1-3-lärares erfarenheter av att väcka och främja elevers läslust genom gemensam och enskild läsning. Därigenom skapas en bild av vilka för- och nackdelar det finns med de olika lässätten. Studien har utförts genom semistrukturerade intervjuer med 8 verksamma 1-3-lärare. LÄS MER

  4. 19. Skolbibliotekariers utmaningar med läsfrämjande arbete : Skolbarn med annat modersmål än svenska samt deras inställning till läsning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Tilde Nilsdotter; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; skolbibliotekarier; läsfrämjande; läsförståelse; läsintresse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how school librarians work to solve the problems that occur in their reading promotion efforts. The problems they encounter include boys who have less interest in reading and worse reading comprehension than girls, children whose native language is not Swedish, and people who do not have a general interest in reading. LÄS MER

  5. 20. Betydelsen av läsande förebilder i skolan : -en fenomenografisk studie i F–3 ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Nilsson; [2023]
    Nyckelord :lärare; läsande förebild; läsfrämjande metoder; läsintresse; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra lärarens roll som en läsande förebild och hur detta påverkar läsintresset hos elever i årskurs F–3. Studien ämnar vidare till att bidra med kunskap om metoder och strategier lärare anser är läsfrämjande. LÄS MER