Sökning: "läsning på skärm"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden läsning på skärm.

  1. 16. Det är utmanande och komplext att skriva enkelt och konkret : En studie om att anpassa en tryckt broschyr till en webbplats

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sara Svalelid; [2019]
    Nyckelord :Plain language; agency language; information selection; web structure; technical information; printed brochure; reading on screen; Klarspråk; myndighetsspråk; informationsurval; webbstruktur; teknisk information; tryckt broschyr; läsning på skärm;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur en tryckt broschyr kan anpassas till en webbplats. Syftet med arbete är att se hur en informationsrik text kan skrivas i klarspråk och hur tydlighet och struktur påverkar webbanpassningen av en text. Jag har i denna studie utgått från en informationsbroschyr om värmepumpar utgiven av Energimyndigheten. LÄS MER

  2. 17. Med eller utan brus? : En studie om ordavkodning, läsförståelse och arbetsminne.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Bodil Rothén; Ellen Torstensson Hultberg; [2018]
    Nyckelord :Arbetsminne; auditivt vitt brus; dyslexi; fonologiska svårigheter; komorbiditet; koncentrationssvårigheter; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; ordavkodning; visuellt pixel-brus; uppmärksamhetssvårigheter;

    Sammanfattning : När vi som lärare och blivande speciallärare ser att den beprövade erfarenheten inte räcker för att alla elever ska nå en snabb och säker ordavkodning behöver vi kunskap baserat på vetenskaplig grund för att kunna ge elever i läs- och skrivsvårigheter rätt stöd och hjälp vilket är en utmaning för lärare och forskare. Då tidigare forskning har visat att ett auditivt vitt brus har en påverkan på koncentrationen för elever med ADHD, skulle det också, med tanke på komorbiditeten mellan läs- och skrivsvårigheter och uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter kunna ha en liknande effekt på läsning för elever med läs- och skrivsvårigheter och/eller dyslexi. LÄS MER

  3. 18. Användarens upplevelse av digitala och fysiska kommunikationssätt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Madeleinne Gutierrez Cortez; Cassandra Sebestyen; [2017]
    Nyckelord :Cognitive-fit theory; E-learning; Learning; Motivation; Past Experience; User Experience; Emotion; Physical manual; Digital manual; Cognitive-fit theory; E-learning; Lära; Motivation; Tidigare erfarenheter; Användarupplevelse; Känslor; Fysisk bruksanvisning; Digital bruksanvisning.;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har användning av digitala artefakter ökat vilket gett mindre plats till papper. Tidigare forskning illustrerar att läsning via papper är populärast utan någon indikation på att det faktiskt är bättre vad gäller inlärning. LÄS MER

  4. 19. Skillnad i läseffektivitet mellan scrollbaserad skärmläsning och RSVP-läsning på Apple Watch.

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :William Larsson; Zacharias Erlandsson; [2017]
    Nyckelord :RSVP; reading;

    Sammanfattning : Smartklockans lilla skärm sätter begränsningar för hur många ord som kan läsas i ett stycke utan att scrolla på skärmen.  Dessutom ligger det både i mjukvaruutvecklares och konsumenters intresse att användaren snabbt kan få tillgång till information i textform via sin smartklocka. LÄS MER

  5. 20. Bilders effekt på elevers läsförståelse : En litteraturstudie kring elever i F-3 och hur deras läsförståelse påverkas av bilder i text

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennifer Jansson Börjel; [2016]
    Nyckelord :läsning; bild i text; läsförståelse; digital läsning;

    Sammanfattning : Elever möter idag sällan en text som inte på något sätt samspelar med bilder, delvis på grund av att de böcker som riktas till elever ofta innehåller rikligt med bilder men även på grund av den läsning som sker på skärm, så kallad digital läsning. Syftet med studien är att undersöka hur bil-der i text påverkar elevers läsförståelse. LÄS MER