Sökning: "lätt utvecklingsstörning"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden lätt utvecklingsstörning.

  1. 6. Inre tal hos barn med utvecklingsstörning : Finns det ett samband mellan inre tal och storleken på ordförråd?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Anna Karlsson; Ronja Nikkanen Johansson; [2014]
    Nyckelord :Inner speech; passive vocabulary; active vocabulary; intellectual disabilities; memory strategies; working memory; Inre tal; passivt ordförråd; aktivt ordförråd; utvecklingsstörning; minnesstrategier; arbetsminne;

    Sammanfattning : Bakgrund: Då barn möts av en kognitiv utmaning talar de ofta högt med sig själva. Detta är en vanlig strategi hos barn i femårsåldern och kallas privat tal (private speech) vilket gradvis, i takt med att barnen åldras, utvecklas till en tyst form kallat inre tal. LÄS MER

  2. 7. Kränkningarnas komplexitet: Kränkningar från skolpersonal mot elever på tidig utvecklingsnivå ur ett personalperspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aleksi Wisth; [2014]
    Nyckelord :empati; grundsärskola; gymnasiesärskola; kränkande behandling; känsla; tidig utvecklingsnivå; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar problematiken kring kränkningar från skolpersonal mot elever på tidig utvecklingsnivå, en särskilt utsatt elevgrupp. Bakgrunden bygger på de lagar och FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, m.fl. som styr skolans arbete med kränkande behandling. LÄS MER

  3. 8. Otillräkneliga eller allvarligt psykiskt störda lagöverträdare - Vilka psykiskt störda lagöverträdare som bör särbehandlas, och framför allt hur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Kristina Wanhainen; [2011]
    Nyckelord :Straffrätt; Tillräknelighet; Fängelseförbud; Psykisk störning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Psykiskt störda lagöverträdare har ofta inte samma förutsättningar som andra att följa lagen då de kan ha en annan föreställning av, eller en annan förmåga att resonera kring, verkligheten. Det är vår föreställning av verkligheten som ger oss skäl att göra eller att inte göra vissa saker, och vår uppfattning om vilka följder vårt handlande kommer att få, får betydelse för om vi företar handlingen eller inte. LÄS MER

  4. 9. Om identitet och självbild hos andraspråkselever i gymnasiesärskolan

    L2-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Marianne Grundén Öhberg; [2011]
    Nyckelord :självkänsla; andraspråk; lätt utvecklingsstörning; identitet;

    Sammanfattning : Särskolan är en skolform för elever med utvecklingsstörning. Gymnasiesärskolan tillhör särskolans frivilliga skolform och erbjuder en fyraåring utbildning för ungdomar i åldern 16-20 år. Den har samma läroplan som gymnasieskolan. Under de senaste åren har det skett en ökning av antalet elever som skrivs in i särskola. LÄS MER

  5. 10. Är jag välkommen : Om tillgängligheten till fritidsaktiviteter för ungdomar med lätt till måttlig utvecklingsstörning från ett inifrån perspektiv

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva-Karin Alm; [2011]
    Nyckelord :Fritidsaktiviteter; Funktionsnedsättning; Föräldrar; Tillgänglighet; Ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur ungdomar med utvecklings störning upplever sin fritid. Genom intervjuer ville jag få ett inifrånperspektiv på hur sju ungdomar 12 – 18 år upplever tillgängligheten till olika fritidsaktiviteter samt vad en meningsfull fritid betyder för dem. LÄS MER