Sökning: "läxa i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade orden läxa i skolan.

  1. 16. Matteläxan ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av matteläxan

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Pernilla Hallberg; [2017]
    Nyckelord :homework; math homework; mathematics; purpose; student perspective; läxa; matteläxa; matematik; syfte; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Läxor är en del av undervisningen i många skolor idag. Det finns många tankar om hur läxan ska vara utformad och i vilket syfte eleverna ska ges läxa. I vår läroplan, Lgr 11 (Skolverket, 2011), finns dock inget skrivet om läxor. Syftet med min studie är att ta reda på hur matteläxan uppfattas ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 17. Läsläxan - hur viktig är den? : En kvalitativ studie om lärares uppfattning av läsläxans betydelse för elevern as läsutveckling på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Sandra Skulstad; [2017]
    Nyckelord :homework; learning to read; Swedish; younger ages; primary school; läxa; läsinlärning; svenskämnet; yngre åldrar; lågstadiet;

    Sammanfattning : In today's school and society homework is a controversial topic. Some teachers have completely abandoned work with homework, while others believe that homework is necessary. LÄS MER

  3. 18. Matematikläxor i skolan – till vilket syfte?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahmed Chibli; Awat Khakdost; [2016]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; läxhjälp; matematikläxor; socioekonomiska skillnader; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att beskriva begreppet läxa, klargöra syftet med matematikläxor samt undersöka matematikläxor utifrån lärarnas perspektiv. Våra tre frågeställningar är: Vad är lärarnas syfte med matematikläxor i mellanstadiet? På vilka sätt tar lärarna hänsyn till elevernas förutsättningar utifrån socioekonomiska aspekter? I vilken utformning ges läxhjälp för att stödja elevernas kunskapsutveckling? Examensarbetet byggs utifrån ett sociokulturellt perspektiv där socioekonomiska belysningar beaktas. LÄS MER

  4. 19. Läxans funktion i en skola anpassad för alla elever The function of homework in a school adapted for all students

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christofer Svensson; [2016]
    Nyckelord :elever; individanpassningar; lärare; läxan; specialpedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarStudiens syfte är att bidra med kunskap om lärares och specialpedagogers syn på läxans funktion och dess anpassningar i en skola för alla elever. Studiens frågeställningar är: •Hur beskriver lärare och specialpedagoger läxans funktion i skolan? •Hur beskriver lärare att de arbetar med läxor i sin undervisning? •Hur beskriver lärare och specialpedagoger anpassningar av läxan till elevers förutsättningar?Metod och teoretisk ramStudien har en hermeneutisk ansats och bygger på semistrukturerade intervjuer med lärare och specialpedagoger i grundskolan. LÄS MER

  5. 20. En kvalitativ studie som synliggör några tredjeklassares upplevelser av läxor - Läxpraktik ur ett likvärdighetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Runeson; [2016]
    Nyckelord :läxa; läxpraktik; likvärdig utbildning; grundskolans tidigare år; hemuppgift; lärandemiljö; homework;

    Sammanfattning : Det här en kvalitativ intervjustudie vars syfte är att ta reda på och synliggöra 13 tredjeklassares attityder gentemot läxor, samt reflektioner kring faktorer i vardagen som kan tänkas inverka i elevernas läxarbete.Det är många parter som uppmärksammar problematiken med läxor i skolan, så även forskare. LÄS MER