Sökning: "låt-gå ledarskap"
Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade orden låt-gå ledarskap.
11. ”Det ska vara en chef, inte en mespropp!” : En kvalitativ studie om två olika generationers uppfattningar av motiverande ledarskap
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Arbetstagares närmsta chef har en specifik roll som innebär att leda och fördela arbetet men även att vara en förebild och ansvara för vilket klimat som finns inom arbetsgruppen. På arbetsmarknaden återfinns människor från olika generationer, dessa tenderar att uppleva och förstå världen på olika sätt. LÄS MER
12. Emotionell intelligens och ledarskap inom kommunal förvaltning
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Sambanden mellan emotionell intelligens (EI) och ledarstilar, som de definieras i The Full Range Leadership Model (Bass & Avolio, 1994), undersöktes hos chefer inom en svensk kommun. Cheferna besvarade en elektronisk enkät där EI mättes med Schutte Emotional Intelligence Scale (SEIS) och ledarstil med Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) Form 6S. LÄS MER
13. Lärare, vilken stil har du? : en kvalitativ undersökning om lärares syn på ledarstilar och ledarskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I detta arbete undersöks lärares förhållningssätt till ledarskap. Syftet med studien är att undersöka vilken ledarstil som framhävs i lärares beskrivningar av ledarrollen och om denna överensstämde med den ledarstil som uppdagades i lärarnas resonemang om ledarskap. LÄS MER
14. Ledarskap i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärarna idag är medvetna om vilka olika roller som de intar i sitt ledarskap i klassrummet, hur ledarskapet påverkar miljön, samt hur lärarna tänker kring ett effektivt ledarskap. Jag har använt mig av Thomas Scheffs teorier om de sociala banden, för att påvisa hur viktigt det är med goda relationer mellan lärare och elever för ett utvecklingsbart lärande. LÄS MER
15. Ledarskap : Elevers uppfattningar kring ledarskapsstilar i undervisningen
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : För att kunna åstadkomma ett bra ledarskap bör ett bra vägledande infiltreras, att leda elever till att lyckas uppnå det som förväntas av dom. Det kräver en förmåga att urskilja vilka resurser eleverna kräver av ledaren. En bra ledare behöver därför både leda gruppen mot lärande och upprätthålla ordning i undervisningen. LÄS MER