Sökning: "ledarskap organisation pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden ledarskap organisation pedagogik.

  1. 1. Specialpedagogers organisatoriska förutsättningar för att arbeta hälso- främjande och förebyggande En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers elevhälsoarbete i den lokala organisationen. -möjligheter och hinder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emma Lindkvist; Lisa Karlsson; [2024-02-05]
    Nyckelord :specialpedagog; hälsofrämjande och förebyggande; organisation; elevhälsa; ledarskap; rektor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur sju specialpedagoger verksamma i skolans lägre åldrar beskriver deras organisatoriska förutsättningar för att bedriva hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete. Vi vill ta reda på vilka organisatoriska faktorer och arbetsuppgifter som hindrar eller möjliggör det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. LÄS MER

  2. 2. “Det som chefen tycker är viktigt blir ju också viktigt för varje medarbetare” : Chefers uppfattning om organisatoriskt lärande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Karin Liljebjörk; Elisabeth Westerberg; [2024]
    Nyckelord :Organisational learning; Leadership; Organisational Learning Capability; Learning organisation; Learning culture; Organisatoriskt lärande; Ledarskap; Organisational Learning Capability; Den lärande organisationen; Lärandekultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka chefers uppfattningar om organisatoriskt lärande. Detta görs genom en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie, där urvalet består av sju chefer från tre organisationer från två olika branscher. LÄS MER

  3. 3. Har en förändrad organisation gett effekt på förskolans kvalitet? En fallstudie i Trollhättan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Borssén; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskolan; styrning; ledning; ledning och organisation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur en förändrad skolorganisation påverkat förskolans och skolans kvalitet. Teori: I studien används programteori för att söka efter mekanismer som påverkat förändringen samt teori om praktikarkitektur för att förstå kontexten. LÄS MER

  4. 4. Hur uppfattar rektor sitt pedagogiska ledarskap? : En kvalitativ intervjustudie om rektorers uppfattningar om pedagogiskt ledarskap i relation till undervisningen på förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Bushra Khadum; [2023]
    Nyckelord :Distributed leadership; education in the preschool; organization; principals in preschool; pedagogical leadership.; Distribuerat ledarskap; förskolerektor; organisation; pedagogiskt ledarskap; undervisning i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och få förståelse om rektorers uppfattningar om pedagogiska ledarskapet i relation till undervisning i förskolan. Jag har valt att kombinera två teorier, ledarskapsteori och organisationsteori. LÄS MER

  5. 5. Vilka faktorer möjliggör digital innovation för organisationer inom techbranschen? : En studie som undersöker teori och praktik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Svan; Emilia Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Innovation; management; innovation enablers; diversity; digital innovation; Innovation; ledarskap; innovations möjliggörare; mångfald; digital innovation;

    Sammanfattning : Innovation är inte längre endast en väg till nytta av olika slag, utan är avgörande för organisationers överlevnad. Techbranschen är en bransch som förändrar sig i rekordfart och för att kunna överleva och ha möjlighet att konkurrera i denna bransch krävs ett framgångsrikt innovationsarbete. LÄS MER