Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kommunikation i social marknadsföring : matmodeller i grundskolemiljöer

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Jessica Sandervig; [2016]
    Nyckelord :folkhälsa; livsmedel; nudging; rekommendationsmodell;

    Sammanfattning : Ohälsa är ett växande problem runt om i världen och enbart i Sverige beräknas folkohälsan kosta 120 miljarder kronor årligen. Flera länder använder statliga incitament för att stimulera folkhälsa, till exempel skatter. Målet är att minska på andelen socker, salt och fett i livsmedel. LÄS MER

  2. 2. Lightprodukter – det lätta valet? : Hälsomedvetna kvinnors attityder till lightprodukter

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan - Grythytte akademi

    Författare :Emma Jaobsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Den svenska allmänheten är idag mycket hälsomedveten, trots det blir landets befolkning allt mer överviktig. Som ett resultat av den ökande hälsomedvetenheten introducerades lightprodukter på livsmedelsmarknaden. LÄS MER

  3. 3. Människors val av lightprodukter och originalprodukter

    Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa och arbetsliv

    Författare :Malin Johansson; [2011]
    Nyckelord :lightprodukter; val; media; attityder;

    Sammanfattning : The essay aimed to investigate whether people choose light products or original products regarding dairy products and beverages as well as the motives for their respective choice. Finally the purpose was to find out where they had obtained the knowledge to make their choice and how they thought media had affected their choice. LÄS MER

  4. 4. Lurigt med Light – Hur marknadsförs lightprodukter som ett hälsosamt alternativt utan att, i lagens mening, vara vilseledande?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lucy Nordqvist; Malin Thorsell Tauvon; Lina Rudin; [2009]
    Nyckelord :Marknadsföring; lightprodukter; hälsa; vilseledande; sötningsmedel; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Lurigt med Light – Hur marknadsförs lightprodukter som ett hälsosamt alternativt utan att, i lagens mening, vara vilseledande? Syftet med uppsatsen är att undersöka hur företag gör för att marknadsföra lightprodukter som del av en hälsosam livsstil utan att vara vilseledande. Uppsatsens teoretiska bas består av teori främst från semiotik och retorik men även om den perceptuella processen och hur reklam utformas i allmänhet. LÄS MER

  5. 5. Lätt väger tungt - Debatten rörande det dolda sockrets påverkan på konsumentens val av livsmedel

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Andersson; Camilla Olsson; Susanne Rudling; Emelie Nilsson; [2005]
    Nyckelord :sockerdebatt; dolt socker; involvering; konsumentbeteende; inköpsbeteende; yoghurt; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Fetma och övervikt i samhället ökar trots en växande medvetenhet om hälsa. Introduktionen av lightprodukter har fått konsumenten att välja produkt efter fetthalt och därmed har de fått i sig en stor mängd socker som ofta tillsätts lightprodukter för att bibehålla den goda smaken. LÄS MER